امروز پنج شنبه, 27 مهر 1396


تاريخچه و وضعيت دفتر فني
کد مطلب : ۷۳۸۵  / گروه : معاونت هماهنگي امور عمراني /  /  نویسنده : مهندس ابراهیم جلالی نژاد  /  بازدید : ۴۳۶۶
"بسمه تعالی" آشنایی با تاريخچه و جايگاه دفتر فنی استانداری * تاريخچه و وضعيت دفتر فني

"بسمه تعالی"

آشنایی با تاريخچه و جايگاه دفتر فنی استانداری

* تاريخچه و وضعيت دفتر فني


دفتر فني يكي از دفاتر ستادي زيرمجموعه حوزه معاونت امور عمراني در بدنه سازماني استانداري است كه هرچند فعاليتهايش متاثر از ماهيت و اهداف و برنامه هاي اصلي استانداري بعنوان نماينده دولت در استان مي باشد ، ولي بلحاظ تنوع امور محوله و وظائف ابلاغي ، از جايگاه ويژه اي در استانداري و حتي در سطح استان و بين دستگاههاي اجرائي و شهرداريها برخوردار است. برهمين اساس با توجه به جايگاه نظارتي و فرابخشي بودن استانداري در راستاي اختيارات و شرح وظايف استانداران محترم ، دفتر فني بعنوان وظيفه اصلي در بخش عمراني ، نظارت عاليه بر طرحها و پروژه هاي عمراني دستگاههاي اجرائي و شهرداريهاي استان، و هماهنگي در امور عمراني و ... را ، با وجود امكانات اندك و پرسنل معدود ، و عليرغم پراكندگي و گستردگي كارها در سطح استان ، عهده دار مي باشد .
از طرفي انجام امور اجرائي و جذب اعتبارات سالانه مربوط به استانداري ، و اجراي طرحها و پروژه هاي ابلاغي و پيگيري تامين اعتبار و تكميل آنها ، همچنين انجام كليه امور مربوط به پروژه هاي ساير دفاتر و واحدهاي ستادي ، در كنار ساير فعاليتها توسط دفتر فني صورت مي گيرد .
براي آشنایی بيشتر با دفتر فنی استانداری لازم است نگاهي به تاريخچه و جايگاه اين دفتر در گذشته و حال داشته باشيم . همانگونه كه ذكر شد دفتر فنی بعنوان یکی از دفاتر مهم ستادي در بدنه استانداری و جمعي حوزه معاونت امور عمرانی بوده که بصورت فرابخشي متولی کلیه امور اجرائي و بطور کلی ناظر عالی بر کلیه فعالیتهای فنی، عمراني و شهرسازی سطح استان در راستای اهداف، برنامه ها، وظائف و مسئولیتهای دولت در اين زمينه می باشد.
دفتر فنی که تا سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تحت عنوان دفتر مهندسی استان بصورت یکی از ادارات وابسته به استانداری و در ساختمانی مستقل فعالیت می نمود، از حدود سال 1360 به بعد و در ادامه کار خود به ساختمانی در بلوار امیر مازندرانی ساری به عنوان ساختمان شماره دو استانداری که در حال حاضر فرمانداری شهرستان ساری در آن مستقر می باشد، منتقل گردید و با نام دفتر فنی استانداری به فعالیت خود ادامه داد.
در ساختمان مذكور علاوه بر کلیه واحد های حوزه معاونت عمرانی، واحدهای دیگر استانداري از جمله معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی و هیئت پاکسازی و دفتر شکایات نيز مستقر بودند، ولی بلحاظ حجم بالای متقاضیان حوزه عمرانی، ساختمان تحت الشعاع فعاليت این حوزه قرار گرفته و معروف به حوزه معاونت عمرانی استانداری شده بود. ساختار و چارت سازماني دفترفني در آن زمان شامل رئیس دفتر فنی در راس آن بود با یک معاون و مجموعه پرسنل و کارشناسان رسمي و قراردادي واحدهاي مختلف نظارتي و اجرائي فنی، شهرسازی، تاسيسات، شن وماسه، ماشين آلات عمراني و ... . همچنين يك بخش مالی داشت که بصورت مشترک با ذیحسابی مختص به حوزه عمراني كه تحت عنوان "ذيحسابي طرحهاي عمراني" اين مجموعه را پشتيباني مي نموده، مسئولیت امور اعتبارات عمرانی ابلاغی به حوزه معاونت عمرانی و پرداخت های صورت وضعیتهای پیمانکاران و هزینه های عمرانی و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل قراردادی دفتر را عهده دار بود . بخش عمده ای از پرسنل قراردادی طرح عمراني که بالغ بر 32 نفر بودند در واحد زيرمجموعه جداگانه ای تحت عنوان "ماشین آلات دفتر فنی" در خارج از ساختمان اداري مذكور و تحت نظر مسئول آن واحد مشغول فعالیت بودند .
اقدامات و فعاليت هاي دفتر فني در قالب بخشها و واحدهاي مختلفي صورت مي گرفت كه عبارت بودند از "بخش معماري و شهرسازي" شامل واحد شهرسازي (نظارت بر طرحهاي شهرسازي و شهرداريهاي استان)، گروه طرح و برنامه و واحد نقشه برداري ، "بخش اجرائي" شامل گروه اجرائي ساختماني و عمراني، واحد بودجه و امور قراردادها و واحد ماشين آلات ، "بخش نظارت فني" شامل نظارت عاليه، گروه ناظرين ساختماني، واحد تاسيسات ، همچنين بخشهاي ديگر از قبيل واحد شن و ماسه (معدن)، واحد مصالح ساختماني (سيمان و ...) ، واحد صدور پروانه (ساخت و ساز) و ...
لازم به ذكر است كه واحد "ماشین آلات دفتر فنی" با در اختیار داشتن ماشین آلات سنگین راهسازی و عمرانی و وسایل نقلیه سبک برای انجام ماموریتها، اغلب پروژه های عمرانی دفتر فنی و شهرداریهای استان که بصورت امانی انجام می گرفت را عهده دار بود، که البته نظارت و کنترل عملیات اجرائی را کارشناسان ناظر مستقر در دفتر فنی بعهده داشتند. اين واحد در سالهای بعد با واگذاري ماشين آلات و خروج از تابعيت دفتر فني مستقل گرديد و فعاليت خود را در زمينه انجام پروژه هاي استانداری، شهرداریها، دستگاههای اجرائي استان، شركتها و... در قالب بخش خصوصی ادامه داد .
همچنين درآن سالها بلحاظ گستردگي استان ، بمنظور رفع مشكل خدمات رساني بويژه اعزام مستمر كارشناسان نظارت از مركز استان به شهرستانها، شعبه اي تحت عنوان "دفترفني منطقه گرگان و گنبد" در شهرستان گنبد دائر گرديده بود كه منطقه شرق استان را از لحاظ فني و عمراني تحت پوشش داشت، تا اينكه پس از تغييراتي كه در تقسيمات كشوري استان با تشكيل استان گلستان و جدا شدن منطقه از بدنه استان مازندران بوجود آمد، ارتباط اين شعبه با دفترفني استانداري مازندران قطع و به استانداري گلستان واگذار گرديد.
در مجموع دفترفني در آن مقطع زماني نقش و جايگاه ويژه اي داشت و علاوه بر امور نظارتي كليه طرحها و پروژه هاي ملي، استاني و غيره در سطح استان، انجام امور فني و عمراني شهرداريهاي استان تا قبل از تشكيل شوراها مانند امور نقشه برداري، تهيه نقشه هاي مورد نياز ساختماني و تاسيساتي و عمراني شهرداريها، تهيه طرح هادي، امور نظارت مستقيم بر پروژه هاي شهرداريها از قبيل رسيدگي به صورت وضعيت پيمانكاران و كميسيونهاي تحويل پروژه و ... ، توزيع اعتبارات شهرداريها از منابع مختلف نظير كمكهاي بلاعوض و تبصره هاي بودجه از جمله اعتبارات حوادث غيرمترقبه، تنظيم بودجه عمراني سالانه و برنامه پنجساله شهرداريها و غيره را بعهده داشت . علاوه بر آن بلحاظ در اختيارداشتن اجراي پروژه هاي ابلاغي متنوع در مفام كارفرما در سطح استان، بعنوان يك دستگاه اجرائي قوي مطرح بوده كه اجراي طرحها و پروژه هاي بزرگ عمران شهري و روستائي و حوادثي و ... نظير احداث انواع پلهاي اصلي، ابنيه، كانالها، سيل بندها، ساختمانها و ... در شهرها و نقاط مختلف استان پهناور از شهرستان رامسر در غرب استان تا جنگل گلستان در شرق استان آن زمان گواه اين واقعيت است .
* جايگاه دفتر فنی استانداری
در پي به روز شدن برخي ضوابط و مقررات، و تغييرات حاصله در شرح وظائف و ماموريتهاي دفترفني، و تحولاتي از جمله تشكيل شوراهاي اسلامي شهرها و غيره در طي سالهاي بعد، همچنين خارج شدن دفتر از قالب دستگاه اجرائي و ... ، در تشكيلات سازماني و گروه بندي دفترفني نيز تغييرات زيادي حاصل شد . از طرفي در سالهاي اخير نيز با اضافه شدن مسئوليت هاي دفتر امور فني سازمان مديريت و برنامه ريزي پس از ادغام به بدنه دفتر فني و... ، فعاليت هاي دفتر شكل گسترده تري به خود گرفته است.
لازم به ذكر است كه اين دفتر در واقع در جايگاه اداره كل، براساس چارت سازماني جديد، در كليه پروژه هاي عمراني، معماري و شهرسازي، فضاي سبز و ... مربوط به شهرداريها، دهياريها و دستگاههاي اجرائي استان، وظائف متعددي را عهده دار مي باشد كه اين وظائف در دو بخش كلان و كاملاً مجزاي (حوزه فني) و (حوزه شهرسازي و معماري) تفكيك و ساماندهي شده است.
از مهمترين و شاخص ترين سرفصلهاي امور در دست انجام در "حوزه فني" مي توان ( نظارت عالي بر كليه پروژه هاي عمراني )كه موجب ارتقاء قابل ملاحظه سطح كمي و كيفي آنها گرديده و همچنين پيگيريهاي پروژه هاي بزرگ و اثر گذار در سطح استان، امور مربوط به كارگروههاي زيربنائي و عمراني، طرحهاي عمران شهري و عمران روستائي، حضور موثر در كميته هاي برنامه ريزي شهرستانها، امورآبياري فضاي سبز شهرها، كارشناسي و بررسي ترك تشريفات مناقصه، سامانه هاي مختلف كنترل پروژه هاي عمراني و مناقصات و ... را نام برد. همچنين در "حوزه معماري و شهرسازي" اموري از قبيل، تهيه و تنظيم طرحهاي هادي در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت، شركت در گروههاي كاري و كارگروههاي تخصصي شوراي برنامه ريزي و توسعه استان، كميسيون ماده پنج و كميته هاي فني آن، شركت در جلسات بررسي و تصويب طرحهاي بافت فرسوده و تاريخي، نظارت در زمينه هاي مختلف زيباسازي شهرها، فضاي سبز، پاركها و فضاهاي تفريحي، گردشگري و ... ، پيگيري امور مربوط به شوراي مسكن و مسكن مهر و بافت فرسوده و سكونتگاهها و ... ، نظارت و بررسي محدوده ها و حرايم شهرها ، مديريت ساخت و سازها و صدور پروانه و... ، از اهم وظائف در دست اقدام دفتر فني استانداري مي باشند.
نظر به وظائف ذاتي دفتر فني ، بدنبال ادغام سازمان مديريت و برنامه ريزي با استانداري، اختيارات معاونت امور فني سازمان مذكور مانند تشخيص صلاحيت و رتبه بندي مشاوران و پيمانكاران ، مباحث مختلف و متنوع در حوزه شوراي فني و كميته هاي زير مجموعه، امور فني و تدوين معيارها و ... به دفتر فني واگذار گرديد كه در پي آن، دفتر در جايگاه مهمتري قرار گرفته است.
* فعاليت در قالب گروههاي زيرمجموعه دفتر فنی
در حال حاضر اقـدامات و فعـاليتهاي دفتر فني در قـالب گروهـهاي زيرمجموعه شامل "امور اجرائي و بودجه عـمراني" ، " گروه شهرسازي و معماري" ، " گروه فني و عمراني" ( شامل نظارت عاليه ، امور زيربنائي، ارزيابي طرحها ، امور فنی و تدوین معیارها ) ، " گروه معدن و مصالح" ، " امور مشاوران و پیمانکاران" ، "دبيرخانه شورای فنی استان" و کمیته های زیرمجموعه ، "دبیرخانه كميسيون ماده 99 " و "پيگيريهاي ويژه" در قالب ستاد زيباسازي وکمیته نظارت بر ساخت و ساز ساحلی و ... ، صورت مي گيرد .
در مجموع فعاليتهاي اين گروهها در زمينه هاي مهم عمرانی از جمله پيگيري موارد مربوط به طرحهاي توسعه شهري و هادي روستائي ، امور عمران شهري و روستائي ، امور اجرائی طرحها و جذب اعتبارات عمرانی و واگذاری پروژه ها ، امور رتبه بندی و تعیین صلاحیت و صدور گواهینامه پیمانکاران ، امور شن و ماسه و تأمین سیمان و قیر ( مصالح) طرحهای عمرانی ، اقدامات پيشگيري و برخورد با تخلفات تبديل اراضي كشاورزي و ساخت و سازهاي غير مجاز ، امور سواحل ، نظارت عاليه بر حسن اجراي طرحها و پروژه هاي استان ، امور گردشگري و تفريحي و فضاي سبز ، امور مسكن و بافت فرسوده ، و بسیاری موارد دیگر در قالب شرح وظائف و امور ارجاعی بوده که در کنار اقدامات و پيگيريهاي ويژه در ارتباط با تحقق برنامه هاي كلان و امور زيربنائي و توسعه استان و همچنين پيگيري و انجام امور محوله در ارتباط با نظارت بر پروژه هاي مصوب سفرهاي استاني مقام معظم رهبري ، هيئت محترم دولت و مقامات به استان، در رأس برنامه هاي دفتر فني قرار دارد .
همچنين به جهت بعد مسافت و جهت اعمال نظارت بهتر بر پروژه هاي عمراني و پاسخگويي به مراجعات مردمي منطقه غرب استان، ايندفتر از سالهاي قبل نسبت به ايجاد شعبه اي از اين دفتر در منطقه غرب استان تحت عنوان " معاونت دفترفني در امور غرب استان" اقدام نموده كه معاونت مذكور در قالب بخشهائي از شرح وظائف دفتر فني ( شامل نظارت عاليه – معادن شن و ماسه – شهرسازي ) و پاسخگويي به شكايات واصله از دستگاههاي اجرايي و شهرداريها، همچنين پيگيريهاي ويژه در مسائل مرتبط در غرب استان انجام وظيفه مي نمايد. در همين راستا در سال 1388 با تخصيص اعتبار لازم ، ساختمان معاونت در سه طبقه در شهر عباس آباد احداث گرديد و ضمن تأمين تجهيزات و نيروي انساني آن ، مورد بهره برداري قرار گرفت كه هم اينك در خدمت رساني به مردم شريف منطقه فعال مي باشد.

 

* چارت سازماني دفتر فنی استانداری
هم اكنون در مجموعه دفتر فني استانداري مازندران (سال 1392) پنجاه (50) نفر پرسنل، تحت مديريت مدير كل دفتر فني با يك معاون اشتغال دارند كه از اين تعداد نيرو ، تعداد بيست و چهار (24) نفر پرسنل غيرستادي بوده و از ساير دستگاهها و بخشها بويژه از شهرداريهاي استان در اين دفتر بعنوان مامور مشغول به خدمت مي باشند. بر اساس آخرين "چارت سازماني" ابلاغي، دفترفني داراي بيست و هشت (28) پست مصوب بوده كه در قالب سه گروه با سه (3) پست رئيس گروه و يك (1) پست كارداني و بيست (20) پست كارشناسي و دو (2) پست كارشناس مسئول، تعيين وضعيت گرديده است.
از طرفي كادر دفتر فني از لحاظ تحصيلات (مقطع و رشته تحصيلي) متنوع بوده بطوري كه از مجموع پنجاه و دو نفر (52) نيروي رسمي و غيررسمي شاغل در اين دفتر، تعداد (11) نفر داراي تحصيلات عاليه فوق ليسانس، (27) نفر داراي تحصيلات دانشگاهي ليسانس، تعداد (8) نفر داراي مدرك تحصيلي فوق ديپلم بوده، و (6) نفر ديگر داراي تحصيلات در مقطع ديپلم مي باشند كه خدمات رساني دفتر رابعهده دارند. همچنين از نظر رشته تحصيلي، تحصيلات (20) نفر از كاركنان در رشته عمران با دو مورد گرايش تخصصي آب و سازه ، (5) نفر در رشته معماري، (4) نفر در رشته شهرسازي، (4) نفر در رشته تاسيسات ( برق و مكانيك) ، (4) نفر در انواع رشته مديريت ( صنعتي و ...) ، (2) نفر در رشته ساختمان ، (3) نفر در رشته كامپيوتر، (2) نفر در رشته كشاورزي، (1) نفر در رشته نقشه برداري، (1) نفر در رشته نقشه كشي بوده ، و تحصيلات مابقي پرسنل (شش نفر) در ساير رشته هاي متفرقه مي باشد. از منظر سن خدمتي دفتر داراي نيروي تقريبا جوان مي باشد، بطوريكه تعداد سي وچهار (34) نفر يعني 65% نيروهاي شاغل در دفترفني، زير پانزده سال سابقه خدمت دارند. در اين رابطه لازم به ذكر است كه هفت نفر بالاي 25 سال ، سه نفر بين 20 تا 25 سال ، هشت نفر بين 15 تا 20 سال ، چهارده نفر بين 10 تا 15 سال، و بيست نفر زير10 سال داراي سابقه خدمت مي باشند .
نظر به وضعيت فعلي اين دفتر كه در جايگاه يك اداره كل به تمام معنا ايفاي نقش مي نمايد، و با توجه به تنوع فعاليت ها، ضرورت ايجاد حداقل دو معاونت در اين دفتر با ارتقاء سازماني به اداره كل ضرورت داشته كه بنا به پيشنهادات مكرر انتظار مي رود پست هاي "معاونت فني" و "معاونت شهرسازي" بهمراه برخي پست هاي مورد نياز ديگر نظيركارشناس مسئول در گروههاي مختلف و همچنين گروه نظارت بر طرحهاي ساختماني و نقشه برداري و تعدادي نيز پست هاي كارشناسي از جمله تاسيسات برقي و مكانيكي و ... در چارت سازماني دفتر فني ايجاد گردد.

* شرح وظائف دفتر فنی استانداری
مهمترين ماموريتهاي دفتر فنی مطابق آخرين و جديدترين شرح وظايف مصوب كه در حال حاضر (سال 1392) ملاك عمل خواهد بود ، براساس نامه شماره 21528 مورخ 22/2/92 مركز نوسازي ، تحول اداري و فناوري اطلاعات وزارت كشور در قالب شرح وظایف ابلاغي واحدهاي ستادي استانداري ، كه در راستاي اجراي فصل چهارم قانون مديريت خدمات كشوري، به استناد نامه شماره 1776/92/212 مورخ 7/2/92 امور ساختارهاي سازماني معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور مورد تاييد قرار گرفته بود ، طي نامه شماره 15904/ 62/86 مورخ 25/02/1392 اداره كل امور اداري و مالي استانداري جهت اجراء به دفتر فني ابلاغ گرديده است كه به شرح ذيل مي باشند :
1- تهيه و تنظيم طرح هاي هادي و نقشه هاي تفصيلي شهرها .
2- بررسي در زمينه تعيين محدوده قانوني شهرها و روستاها و پيشنهاد آن به مقامات مسئول .
3- اظهار نظر در مورد فروش اراضي شهرها .
4- همكاري با شهرداري ها و دهياري ها در زمينه تفكيك اراضي و تعيين بر وكف خيابانها و ارائه راهنمائي هاي لازم به مسئولين امور ساختماني شهرداريها .
5- تهيه برآورد هزينه اجراي طرح هاي عمراني واگذار شده به دفتر فني.
6- بررسي تصميمات متخذه در كميسيون هاي مناقصه و در صورت لزوم اظهار نظر در باره رد يا قبول برندگان مناقصه .
7- انجام كليه امور مربوط به هر طرح هاي عمراني كه رأساً توسط استانداري انجام مي گيرد .
8- تهيه نقشه هاي مربوط به طرح هاي عمراني واگذار شده به دفتر فني و شهرداريهاي استان .
9- تهيه طرح و نظارت براجراي كارهاي تأسيساتي شهرها و روستاهاي داراي دهياري ازقبيل آب ، برق و فاضلاب درصورت نياز شهرداريها و دهياريها .
10- نظارت كلي بر اجراي طرح هاي عمراني و فني استان و ارائه گزارش لازم به مقامات استان .
11- تهيه آمار و اطلاعات، و گزارش پيشرفت پروژه هاي عمراني دفترفني ، شهرداريها و دهياريها جهت ارائه به مراجع ذيربط.
12- نظارت بر برنامه هاي عمراني وگزارش گيري مستمر از پيشرفت برنامه هاي عمراني روستاها و شهرها و اعلام عدم پيشرفت آنها به واحدهاي استاني سازمانهاي اجرائي مربوطه به منظور رفع موانع .
13- مطالعه و بررسي بمنظور بدست آوردن حد مطلوب فضاي سبز در مناطق مورد عمل، با درنظر گرفتن موقعيت و شرايط اقليمي منطقه .
14- تهيه و ارسال دستورالعمل هاي قانوني مربوط به فضاي سبز و ارائه آن به شهرداريها و دهياري ها براي اجرا.
15- ايجاد هماهنگي و همكاري بين دفترفني و ساير موسسات دولتي براي پيشبرد عمليات عمراني درسطح استان .
16- كنترل و بررسي اعتبارات عمراني شهرداريها و دهياريها و ارائه راهنمائي هاي لازم در اتخاذ روش صحيح و رعايت اولويت ها در تنظيم برنامه هاي عمراني .
17- برنامه ريزي روش استفاده صحيح از ماشين آلات موجود استان براساس دستورالعمل ها .
18- نظارت و پيگيري لازم در زمينه تأمين مصالح موردنياز اجراي پروژه هاي عمراني دفتر فني ، شهرداريها و دهياريها و مراقبت در حفظ و توزيع مصالح .
19- اجراي كامل وظايف مربوط درخصوص تبصره 66 قانون بودجه سال 1363 كل كشور و آئين نامه مربوط به معادن شن و ماسه و خاك رس معمولي در سطح استان ( قبل از تصويب قانون جديد اصلاح قانون معادن ). با ابلاغ قانون جديد معادن، مسئوليت امور اجرائي شن وماسه و خاك رس معمولي با سازمان صنعت و معدن بوده، و وظایف نظارت عالي بر امور شن وماسه و تشكيل جلسات هيئت استاني مربوطه بعهده دفترفني مي باشد.
20- اجراي نظام فني و اجرايي استان در چهارچوب نظام فني و اجرائي كشور .
21- تهيه و ترويج بكارگيري ضوابط و استانداردها و معيارهاي فني در پروژه هاي عمراني .
22- انجام امور مربوط به وظايف كارگروه فني استان و گروه هاي تخصصي مربوطه .
23- بررسي و تعيين صلاحيت و رتبه بندي و ارزشيابي پيمانكاران و مشاوران و كارشناسان استان .
24- ارتقاء تقويت ظرفيت كمي و كيفي پيمانكاران و شركت هاي پيمانكاري استان .
25- نظارت براجراي طرح هاي عمراني و فني ( تملك دارايي هاي سرمايه اي ) ملي و استاني، درچهارچوب نظام نظارتي تدوين شده وگزارش گيري از پيشرفت برنامه ها و ارزيابي آنها .
26- ارائه گزارش نوبه اي و مستمر به دفتر فني وزارت كشور .
27- تهيه قيمت هاي پايه استان و ضرائب منطقه اي با توجه به شرايط خاص هر منطقه و پيشنهاد به مراجع ذيربط براي تأئيد .
28- برگزاري دوره هاي آموزشي درزمينه آشنائي واحدهاي استاني دستگاههاي اجرائي ، مشاوران و پيمانكاران با نظام فني- اجرائي طرح ها و ضوابط آئين نامه ها و دستورالعمل هاي آن .
29- مستندسازي تجربيات فني و اجرائي به منظور بهره برداري مناسب و سهولت انتقال و اشاعه آن .
30- انجام كليه امور مربوط به شوراي فني استان و كميته هاي زير مجموعه آن.
- و ساير امور ارجاعي و ماموريتهاي محوله در حوزه هاي فني، عمراني و شهرسازي .
* اختيارات و اهم برنامه هاي اجرائي دفتر فني
اداره کل فنی استانداری در چهارچوب قانون و به سهم خود داراي اختياراتي است كه بر اساس آن برنامه ريزي نموده و اهداف خود را دنبال مي نمايد. اين اختيارات در سالهاي مختلف بلحاظ تغييرات در ماموريتها و وظائف ابلاغي متفاوت بوده است. در اين راستا كليه فعاليتهاي دفتر در سطح استان بصورت برنامه هاي مدون سالانه صورت مي گرفت و اين روند با بهبود برنامه ريزي تداوم يافته و همچنان ادامه دارد. در حال حاضر اهم محورهاي اصلي برنامه اجرائي حوزه فعاليت مجموعه دفتر فني عبارتند از :
الف) پيگيري تحقق و اجراي کامل مفاد و انجام مسئوليتهاي پيش بيني شده در آئين نامه اجرائي ماده 63 قانون برنامه چهارم براي دستگاههاي مختلف و تعيين تکليف نهائي آزادسازي سواحل و پيگيري اعتبارات مورد نياز براي اجراي كامل قانون.
ب) پيگيري امور مرتبط با بخش مسكن، بويژه مسكن مهر واحياي بافت فرسوده و قديم شهرهاي استان.
ج) پيگيري طرحهاي توسعه شهري براي کليه شهرهاي استان ، بويژه تهيه طرح جامع و تفصيلي براي شهرها ي بالاي سي هزار نفر استان .
د) نظارت بر نحوه انجام طرحهاي توسعه شهري ، حفظ کاربريهاي ويژه طرحهاي شهري و روستائي ، تحقّق طرحهاي هادي ، جامع و تفصيلي از نظر كاربري اراضي ، تعريض و اجراي شبكه ها و توزيع تراكمها و ساماندهي تغيير كاربريها در كميسيونهاي مربوطه .
ه) پيگيري توسعه طرحهاي گردشگري در استان و فضاهاي فرهنگي ، تفريحي ، ورزشي و بازي و جذب سرمايه گذاري در سطح استان .
و) پيگيري جلوگيري از توسعه افقي شهرها ، در راستاي افزايش منطقي تراكم ساختماني ، و جلوگيري از تخريب اراضي كشاورزي پيرامون شهرها .
ز) ساماندهي ورودي، خروجي شهرها ، مبلمان شهري ، معابر و راههاي اصلي به لحاظ بصري و زيباسازي شهرها و محورهاي استان.
ح) پيگيري و انجام کامل وظائف كميسيون مغايرتهاي طرح هادي شهرها و كميته فني آن و حضور فعال و ساماندهي کميسيونهاي ماده پنج وكارگروه مسكن و شهرسازي و امور مرتبط .
ط) پيگيري حاشيه سبز راههاي اصلي ( نوار سبز ) و درختکاري ، افزايش میزان سرانه و توسعه فضاي سبز استان ، و جداسازي آبياري فضاي سبز از آب شرب شهرهای استان .
ي) پيگيري بهسازي و مناسب سازي اماکن و فضاهاي شهري ( اداری ، تجاری ، مسکونی و ...) براي استفاده معلولين وکم توانان جسمي و حرکتي ( اجرای قانون ) از طريق دستگاههاي متولي و کميته تخصصي و کارگروه استاني مربوطه .
ک) ساماندهي نظارت بر ساخت و سازهاي شهري و روستائي و كنترل ساخت و سا زهاي غيرمجاز و خلاف ضوابط در سطح استان و پيگيري مشكلات وخلاء قانوني مرتبط .
ل) پيگيري رفع مشکلات پيمانکاران با سامانه ساجات و ارتقاء رتبه و افزايش توان اجرائي پيمانكاران و مشاوران واجد شرايط بومي استان .
م) پيگيري ارتقاءكيفيت ، کاهش هزينه و زمان اجرا و بهره برداري مفيد و موثر طرحهاي عمراني استان ، به ويژه پروژه هاي عمران شهري استان و تحقق کامل مهندسي ارزش .
ن) نظارت عاليه و پيگيري طرحها و پروژه هاي مهم و بزرگ ملي و استاني و تکميل طرحهاي نيمه تمام، بويژه پروژه هاي مصوب سفر مقامات و هيات دولت و پروژه هاي مهم و ويژه استان مازندران .
س) برگزاري همايشهاي تخصصي و جلسات هم انديشي و انجام آموزش همگاني در زمينه هاي تخصصي و امور فني و شهرسازي و ضوابط و مقررات جاري .
ع) پيگيري بهبود روش اجرائي با بکارگيري طرح تحول و حرکت راهبردي کشور و اجراي کامل طرح تحرک در دفترفني و مديريت ساير دفاترحوزه عمراني وشهرداريها و دستگاههاي اجرائي استان .
ف) پيگيري تهيّه طرح و برنامه انتقال صنايع نيمه مزاحم و بازارهاي محلي و دستفروشها در سطح شهرها .
ض) پيگيري فراهم آوردن زمينه تقويت و توسعه فرهنگ و ارزشهاي اسلامي درمعماري وشهرسازي و اعتلاي حرفه هاي مهندسي ساختمان و معماري وشهرسازي .
ق) پيگيري ويژه بمنظور تحقق اجراي پروژه سايت اداري مرکز استان .
ر) برنامه ريزي براي نظارت موثر بر عملکرد شهرداريهـا ، بخشداريهـا و فرمانداريهـا در امور مرتبط و مشـاركت موثر در تيم هاي بازرسي از آنها و انجام بازديدهاي دوره اي از شهرستانها باتفاق مسئولين گروهها بمنظور بررسي و ارزيابي امور مرتبط بطور مستمر.
ش) پيگيري و نظارت ويژه بر اجراي مقاوم سازي و " قانون نظام مهندسي وکنترل ساختمان" و " مقررات ملي ساختمان" و استانداردسازي كيفيت مصالح سنگي مصرفي طرحهاي عمراني و واحدهاي توليدي بتن و آسفالت و شن و ماسه در استان.
* فعاليتهاي شاخص دفتر فنی در حوزه هاي فني، عمراني و شهرسازي
از آنجائيكه برنامه ها موجب بروز فعاليتهاي هدايت شده و منظم مي باشند، عملكرد مطلوب نيز در قالب فعاليتهاي برنامه اي تجلي مي يابد . از اينرو در حوزه دفتر فني بويژه در سالهاي اخير فعاليت ها هدفمند و با نظم خاصي در قالب گروههاي كاري صورت مي گيرد كه اين واقعيت با نگاهي به عناوين فعاليتها و مقايسه آنها با عناوين برنامه هاي تنظيم شده كاملا مشهود است . بدين منظور سعي شده برخي از مهمترين فعاليتهاي در دست اجراي دفتر فني در اين قسمت گردآوري و بيان گردد كه در ادامه مرور خواهيم كرد. در جمع بندي برنامه هاي اجرائي مطابق شرح وظائف و امور محوله دفتر فنی استانداري مازندران براساس وظایف ذاتي، تفويضي و امور ابلاغي، همچنين اختيارات قانوني متاثر از اختيارات و مسئوليتهاي استانداري بعنوان نماينده دولت در استان، مهمترين اهداف و برنامه ها و فعاليتهاي شاخص مجموعه دفتر فني را ميتوان بشرح ذيل نام برد:
- ابلاغ طرحهاي توسعه شهري و منطقه اي (طرحهاي جامع ، نقشه های تفضيلي و حريم شهرها ، هادي شهري و ... براي شهرها - طرح هادي براي روستاهاي استان) و پيگيري تهيه و تصويب آنها .
- مديريت، تشكيل جلسات و انجام امور مربوط به وظایف كميته فني و گروه های تخصصی، شركت در كميسيونها وكارگروههاي مربوط به امور زيربنائي و شهرسازي در ارتبط با طرحهاي توسعه شهري و روستائي، گردشگري، مسكن و ... و پيگيري مغايرتها، تعيين و تغيير كاربريها و ...
- بررسی در زمینه تعیین محدوده قانونی شهرها و روستاها و پیشنهاد آن به مقامات مسئول.
- نظارت بر نحوه اجراي طرح هاي توسعه شهري، طرحهاي روستائي و.. ، همكاری با شهرداری ها و دهیاری ها در زمینه تفكیك اراضی و دادن بروكف خیابان ها و ارائه راهنمائی های لازم به مسئولین امور ساختمانی شهرداری ها و ....
- تهیه نقشه های معماري، تاسیساتی و اجرائي مربوط به طرحهاي عمرانی واگذار شده به مجموعه استانداري بويژه دفتر فنی و همچنين شهرداریها و دهياريها حسب موارد مورد نياز.
- پيگيري امور مربوط به مطالعات طرحهاي جامع گردشگري و اجراي طرحهاي اقامتي ، پذيرائي، تفريحي ، مناطق نمونه گردشگري ، فضاهاي سياحتي و ... ، شركت در جلسات و همكاري با دستگاههاي ذيربط در تحقق طرحها و برنامه ها و...
- برآورد هزینه های اجرائی وانجام كلیه امور مربوط به طرحهای عمرانی ابلاغي به استانداري و دفترفنی(حسب مورد) وجذب اعتبارات ابلاغي پروژه هائي كه توسط واحدهاي ستادي زيرمجموعه استانداری انجام می گیرد.
- مديريت و تشكيل جلسات، بررسی و اتخاذ تصمیمات لازم در كمیسیون های مناقصه و كميته ارزيابي و در صورت لزوم اظهار نظر در انتخاب پيمانكار يا مشاور در زمینه طرحها و پروژه هاي ابلاغي و در دست اجراي واحدهاي تابعه استانداري و دفتر فني.
- ایجاد هماهنگی و همكاری بین دفتر فنی و سایر دستگاههاي دولتی و مراجع متولي در سطح استان برای پیشبرد عملیات عمرانی و رفع موانع و مشكلات اجرائي در اين خصوص.
- كنترل و بررسی اعتبارات عمرانی شهرداری ها و دهیاری ها و راهنمائی لازم در اتخاذ روش صحیح و رعایت اولویت ها در تنظیم برنامه های عمرانی.
- اهتمام و پيگيري اجرای نظام فنی- اجرائی استان در چهارچوب نظام فنی- اجرائی كشور.
- برگزاري جلسات شوراي فني و كميته هاي زيرمجموعه آن ( كميته هاي نظارت، اموزش، پيمان، کنترل کیفیت مصالح، تعامل و ژئوتكنيك و مقاومت مصالح ) و پيگيري مصوبات مربوطه .
- پيگيري بمنظور الزام به انجام مطالعات قبل از واگذاري و اجراي پروژه هاي عمراني .
- پيگيري نيازهاي عمراني استان و اجراي طرحهاي عمراني و فنی در استان اعم از ملي، استاني و ...
- نظارت كلی و عاليه بر اجراي تمامي طرحها و پروژه هاي عمراني و طرح های تملك دارائی های سرمایه ای (ملی و استانی) و پيگيري جذب اعتبارات عمراني در چهارچوب نظام نظارتی تدوین شده..
- تهيه آمار و اطلاعات فني و عمراني ، گزاشگیری از پیشرفت برنامه ها و ارزیابی آنها ، و ارائه گزارش لازم از وضعيت و پيشرفت فيزيكي و مالي پروژه های عمرانی دستگاههاي اجرائي، شهرداری ها و دهیاری ها به مقامات استان و كشور .
- الزام كارفرمايان به استفاده از مشاور در مرحله اجرا و طراحي پروژه هاي عمراني استان .
- كنترل كيفي پروژه هاي عمراني استان و استفاده از آزمايشگاههاي كنترل كيفيت .
- تطابق مدت زمان اجراي پروژه هاي عمراني استان با برنامه زمانبندي آنها .
- برنامه ریزی برای استفاده صحیح از ماشین آلات و امكانات عمراني براساس معيارها و دستورالعمل ها.
- تهیه دستورالعمل و شيوه نامه هاي مورد لزوم و ترویج بكارگیری ضوابط و استاندارها و معیارهای فنی.
- برگزاری دوره های آموزشی در زمینه آشنائی دستگاههای اجرائی ، مشاوران و پیمانكاران با نظام فنی- اجرایی طرح ها ، ضوابط ، آئین نامه ها و دستورالعمل های آن.
- انجام مستند سازی تجربیات فنی و اجرائی به منظور بهره برداری مناسب وسهولت انتقال و اشاعه آن.
- بررسی و تعیین صلاحیت و رتبه بندی و ارزشیابی پیمانكاران و مشاوران و كارشناسان استان.
- ارتقاء تقویت ظرفیت كمی و كیفی پیمانكاران و مشاوران و پيگيري توانمندسازي شركت های پیمانكاری و مشاوره اي بومي استان مازندران.
- برقراري تعامل بين دستگاههاي اجرايي با پيمانكاران و مشاوران فعال در استان و رفع مشكلات في مابين .
- صدور مجوز ترك تشريفات مناقصه حهت واگذاري پروژه هاي عمراني حسب ضرورت و درخواست .
- نظارت ، مديريت و پیگیری امور مربوط به سامانه هاي مناقصات شهرداريها ، نظارت جامع طرحها و پروژه ها ، ساجات و ...
- پیگیری امور مربوط به استاندارد سازی مصالح از طريق کمیته کنترل کیفیت مصالح شوراي فني استان.
- اجرای كامل وظایف محوله در خصوص تبصره 66 قانون بودجه سال 1363 كل كشور و آئین نامه مربوطه در مورد معادن شن و ماسه و خاك رس معمولی در اراضي و بستر رودخانه هاي سطح استان ( تا قبل از اجراي قانون جديد معادن – 1390 ).
- تشکیل جلسات هیئت تصميم گيري و رسيدگي به مشكلات شن و ماسه در استان و پیگیری لازم در زمینه رفع مشکلات و موانع قانوني در تامین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی استان .
- تعیین نرخ فروش شن و ماسه با همکاری دستگاههاي ذيربط و كنترل و نظارت بر فعاليت توليد كنندگان شن و ماسه و كارخانجات آسفالت و .... (قبل از اجراي قانون جديد معادن ).
- صدور مجوز استخراج شن و ماسه مازاد اراضی و رودخانه های سطح استان ( معدن ) برای پروژه های عمرانی و کارگاه های سنگ شکن حسب درخواست (قبل از اجراي قانون جديد معادن ).
- صدور مفاصا حساب شن و ماسه ( حقوق دولتي) براي مصالح مصرفي پروژه هاي استان (قبل از اجراي قانون جديد معادن ).
- پیگیری مسائل مربوط به مصالح ، قیر و سيمان و ... مورد نیاز شهرداریها و پروژه های عمرانی استان.
- انجام امور زيباسازي استان ، ساماندهي مبادي ورودي و خروجي و زيباسازي شهرها و حاشيه راههاي اصلي ، مبلمان شهري ، ساماندهي صنوف مزاحم و ...
- مطالعه و بررسی جهت دستيابي به حد مطلوب فضای سبز در مناطق مختلف بر اساس موقعیت و شرایط اقلیمی و افزايش سرانه فضاي سبز استان ، با احراي طرحهاي مربوطه نظير پارك هاي شهري و ..، درختكاري در حاشيه راهها و شهرها ، پارك جنگلي و ....
- نظارت بر احراي طرحهاي فضاي سبز و تهیه دستورالعمل و بروشور در زمینه های مختلف فضای سبز و ارسال آن به شهرداری ها و دهیاری ها.
- انجام امور مربوط به جداسازي سامانه هاي آبياري فضاي سبز از آب شرب شهرها ، پيگيري اعتبارات ، تشكيل كميته اجرائي و هماهنگي استاني ... و نظارت بر احراي طرحهاي مربوطه در سطح استان .
- ساماندهي حريم 60 متري ساحل درياي خزر و پيگيري آزادسازي حريم ساحلي و تحقق اهداف ماده 63 قانون برنامه چهارم توسعه در استان ، و مديريت بر كليه ساخت و سازهاي ساحلي استان .
- ساماندهي و احياي بافت فرسوده شهرها و بافت كهن و حاشيه شهرها و سكونتگاههاي رسمي و ...
- ساماندهي سيما و منظر شهري با توجه به خصوصيات اقليمي و فرهنگي مناطق مختلف استان .
- مديريت بر كليه ساخت و سازهاي استان ، نظارت بر ساخت و سازها از نظر نحوه اجرا در ارتفاع و سطح ، جلوگيري از احداث بنا و تاسيسات غير قانوني و رسيدگي به ساخت و سازهاي غير مجاز شهرها و روستاها و خارج از محدوده و ...
- نظارت و ارزيابي نحوه صدور پروانه هاي ساختماني شهرداريها ، دهياريها و خارج از محدوده قانوني
- پيگيري و ارزيابي اجراي ائيننامه 2800 و مقررات ملي ساختمان و ارزيابي مقاوم سازي ساختمانهاي دولتي مهم و مراكز امداد و نجات و آتش نشانيها و ... در استان.
- مديريت و تشكيل كميسيون هاي ماده صد ( در شهرداريها ) و تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداريها در سطح استان (بخشداريها و ... ) ، همچنين ارزيابي عملكرد كميسيونهاي مذكور و پيگيري امور مربوطه .
- انجام امور مربوط به الزامات پدافندي در طرحها و پروژه هاي عمراني استان و اهداف عمراني پدافند غير عامل استان ( و دبيري كارگروه عمران و تاسيسات تا قبل از تشكيل دفتر پدافند غير عامل در استانداري در چارت قبلي ) .
- پيگيري امور مربوط به مناسب سازي اماكن و فضاهاي شهري و ... براي معلولين و كم توانان جسمي در استان و تشكيل جلسات كارگروه استاني و تخصصي مربوط به آن .
- برگزاري همايش ها و گردهمائي هاي مشترك ، نشست و تعامل با تشكلهاي حرفه اي ، مهندسي و انجمن هاي تخصصي استان در راستاي اعتلاي حرفه اي، رشد توان و ظرفيتها و توسعه مجامع فني و مهندسي استان و پيگيري امور مرتبط.
- برگزاری كارگاهها و دوره های آموزشی فني و تخصصي در زمینه بازآموزي و آشنائی عوامل اجرائي، كارشناسان دستگاههای اجرائی ، فرمانداريها ، شهرداريها ، دهياريها و ... با قوانين ، آئین نامه ها ، ضوابط و مقررات ، دستورالعمل ها و فناوريهاي نوين در امور محوله ، در زمينه هاي تخصصي ، فني ، عمراني ، ساختماني ، تاسيساتي ، شهرسازي و ... .
- مديريت ، عضويت و شركت در ستادها ، كارگروهها ، كميسيونها ، شوراها ، وكميته هاي پيش بيني شده در قانون از قبيل شوراي فني ، شوراي حفظ حقوق بيت المال ، شوراي مسكن ، كارگروه ساماندهي گلزار شهدا ، بهينه سازي مصرف انرژي، كميته مستندسازي ، ستاد احياء بافت فرسوده ، تسهيلات و توسعه سفر و .... ( قريب 85 مورد )
- و بسياري موارد ارجاعي متفرقه ديگر در حوزه هاي فني، عمراني و شهرسازي و ساير ماموريتهاي محوله .

رهگیری نامه های اداری
دفاتر پیشخوان
ساترا
تسما

آمار سایت

امروز15674
مجموع42841387

تمامی حقـوق این سـایت متعلق به استانداری مازندران می باشد .
طراحی ، اجرا و پشتیبانی: مازندنت ساری