امروز : 9 فروردین 1403

فرماندار محمودآباد خبر داد :

هفته آتی آغاز عملیات انتقال زباله شهر محمودآباد از ساحل

کد خبر : 100958 11 دی 1399
پ

فرماندار محمودآباد گفت که از هفته آینده عملیات انتقال زباله از سواحل این شهرستان به مکان جدید از سر گرفته می‌شود تا برای همیشه این معضل زیست محیطی خطرناک برطرف شود. ‎

خسرو طالبی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری مازندران که به میزبانی محمودآباد و با حضور استاندار برگزار شد ، افزود: مهم‌ترین مشکل محمودآباد همواره بحث تخلیه زباله در کنار ساحل زیبای شهرستان بود که علاوه بر مشکلات زیست محیطی ، چهره گردشگری این منطقه را نیز زشت کرده بود.

وی با اشاره به اینکه سایت ساحلی زباله محمودآباد همواره از سوی استاندار مورد دغدغه بود ، گفت: برای انتقال زباله شهرستان مکاتبات و تفاهمنامه هایی امضا شد که از هفته بعد عملیات انتقال زباله دوباره شروع خواهدشد.

فرماندار محمود آباد افزود : بخش قابل توجهی از این زباله به شهرستان نوشهر برای مجموعه زباله سوز انتقال می یابد که با توجه به ظرفیت بالای این نیروگاه یکی از اتفاقات خوب در حوزه زیست محیطی مازندران محسوب می شود.

سایت زباله محمودآباد که در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد و بیش از چهار دهه مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان ساحلی بوده است ،در سال های اخیر به یک معضل ملی تبدیل شد . این سایت در زمان اوج خود روزانه محل دپوی ۲۰ تن زباله بود و طبق آخرین اطلاعات رسمی حدود هفت تا ۱۰ هزار تن زباله در این سایت دپو شده است که هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ لیتر شیرابه را روانه اطراف می کند.

آذر ماه سال گذشته پس از انتشار فیلم ها و تصاویری از فاجعه سایت زباله شهر محمودآباد در رسانه‌ها و فضای مجازی ، صدای آن از بعد استانی و کشوری فراتر رفت . انتشار این تصاویر همچنین سبب شد تا معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور وضعیت زباله در استان‌های شمالی کشور بویژه محمودآباد را فاجعه بار توصیف و اعلام کند حجم زیاد زباله در فاصله نزدیک دریا رها شده‌ است که شیرابه‌های آن به صورت مستقیم از یک طرف وارد دریا و از طرف دیگر وارد شالیزارهای اطراف آن می‌شود.

فرماندار محمودآباد همچنین در این نشست به مشکلات شهرک صنعتی شهدای محمودآباد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این مجموعه صنعتی با ۲ معضل اساسی مواجه است.

طالبی محدودیت انرژی برق را مهم ترین این مشکلات دانست و افزود : نیاز صنایع موجود به پست برق ۶۳ کیلووات یکی از دغدغه های بخش های تولیدی است که هنوز به حل نشد.

وی ادامه داد : حتی برخی از سرمایه گذاران واحدهای تولیدی خورد را احداث کردند اما به دلیل کمبود برق و انرژی اکنون در حالت تعطیلی به سر می برند.

فرماندار محمودآباد تغییر کاربری اراضی شهرک صنعتی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: حدود ۱۶ سرمایه گذار تا کنون اراضی شهرک را خریداری کردند اما به دلیل عدم اجازه تغییر کاربری اکنون سال ها در شرایط انتظار به سر می برند.

طالبی این مشکل را سد راه توسعه شهرک صنعتی عنوان کرد و از استاندار و مجموعه استان خواست تا برای حل مشکل تغییر کاربری اراضی شهرک صنعت محمودآباداد قدم جلو بگذارند.

شهرک صنعتی شهدا در روستای تشبندان در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر محمودآباد واقع است.  این شهرک دارای ۵۸ هکتار عرصه است که در حال حاضر ۷۰ واحد تولیدی در آن مشغول فعالیت هستند . دستکم ۱۰ واحد فعال در این شهرک را واحدهای تولیدی دانش بنیان تشکیل می دهند.

مشکل برق شهرک صنعتی تشبندان در حالی بار دیگر از سوی مسئولان شهرستانی ارائه می شود که تیرماه امسال مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در این باره به خبرگزاری ایرنا گفته بود که بر اساس قانون شرکت توزیع برق تحویل ۲۶ مگاوات را به واحدهای تولیدی شهرک تعهد کرده و امتیاز فروخته است.

سید مصطفی موسوی اظهار داشت که میزان مصرف برق واحدهای تولیدی شهرک تشبندان محمودآباد ۱۲.۵ مگاوات است و هیچگونه تعطیلی یا توقف فعالیتی به دلیل کمبود برق وجود ندارد.

 

اشتراک گذاری