امروز : 30 فروردین 1403

نخستین دوره آموزشی اهدای خون بانوان در مازندران

کد خبر : 101754 11 بهمن 1399
پ

نخستین دوره آموزش فرهنگ سازی اهدای خون بانوان چهارشنبه 8 بهمن ماه با حضور دکتر سمیه قاسمی طوسی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری و تعدادی از رابطین دستگاههای اجرایی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در انتقال خون استان برگزار شد. ‎

 

دکترسمیه قاسمی طوسی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری مازندران، رابطان دستگاه‌های اجرایی را سفیران فرهنگی اهدای خون برشمرد و از آنان خواست که با آگاهی، نقش اثرگذاری در خانواده، اجتماع و محیط کاری ایفا کنند و مفاهیم مربوط به این اهدای خون زنان را به درستی منتقل کنند.

 وی به باورهای نادرستی که در جامعه در زمینه اهدای خون زنان وجود دارد اشاره کرد و ادامه داد: زنان از سلامت خون بیشتری برخوردارند و اگر باورهای نادرستی که در ذهن جامعه است، به باورهای درست تبدیل شود، این قشر جامعه می‌توانند به استمرار اهدای خون کمک کنند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استان ، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و  آغاز هفته گرامیداشت مقام زن و مادر را زمان مناسبی برای آغاز پویش اهدای خون بانوان در استان  برشمرد و گفت:  از بانوان استان انتظار داریم که حرکت درست و معناداری در این خصوص آغاز کنند و  همزمان با  این ایام خجسته و فرخنده ، همدلی و ایثار را به نمایش بگذارند.

 

در ادامه دکتر ذوالفقار تقوی مدیرکل انتقال خون مازندران با تاکید بر نقش حیاتی انتقال خون، رسالت اصلی انتقال خون را تهیه و تامین خون و فرآورده های خون سالم و کافی عنوان کرد و هدف از تشکیل این دوره آموزشی را فرهنگ سازی اهدای خون   در میان بانوان و افزایش مشارکت آنان در اهدای خون برشمرد.

وی با اشاره به جمع آوری خون در 11 پایگاه انتقال خون استان، اظهار داشت: خون های اهدایی مردم دست کم به سه فرآورده مانند پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز متراکم تبدیل می‌شود، که هرکدام کاربرد ویژه ای برای درمان بیماران دارد.

دکتر ذوالفقار تقوی مشارکت زنان استان را در  اهدای خون بسیار پایین ارزیابی کرد و گفت: سهم بانوان مازندران در اهدای خون فقط 5/3 است. این در حالی است که نیمی از نیازمندان به تزریق خون و فرآورده های خونی را زنان تشکیل می دهند. 

مدیرکل انتقال خون مازندران  ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با همکاری دفتر امور بانوان و رابطین دستگاههای اجریی و فرمانداری ها  به عنوان مروجان فرهنگ اهدای خون میزان مشارکت زنان را در سطح استان مازندران افزایش دهیم .

گفتنی است : در این دوره آموزشی دکتر فاطمه ضامنی مسئول آموزش و پژوهش انتقال خون استان پیرامون اهدای خون بانوان، شرایط و مراحل آن، اهمیت اهدای خون مستمر، بیماری های قابل انتقال از راه خون، پرهیز از رفتارهای پرخطر، توصیه  های پس از اهدای خون مطالب مهمی را  برای شرکت کنندگان در این دوره آموزشی ارائه داد.

 

 

گالری تصاویر

اشتراک گذاری
پیوند ها