En امروز : 10 فروردین 1403

حسن نژاد، رییس ستاد انتخابات استان: مازندران ۵۱ هزار رای اولی دارد

کد خبر : 104363 22 خرداد 1400فرهنگی
پ

معاون استاندار و رییس ستاد انتخابات مازندران گفت که بیش از ۵۱ هزار نفر از واجدان شرایط رای دادن در این استان رای‌اولی هستند که روز ۲۸ خرداد برای نخستین بار پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. ‎

حسین حسن‌نژاد، مجموع شهروندان مازندرانی واجد شرایط شرکت در انتخابات ۲۸ خرداد را بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفراعلام کرد و افزود که این تعداد حدود ۷۲ درصد جمعیت ساکن استان را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین از پیش بینی چهار هزار و ۵۲ شعبه اخذ رای سیار و ثابت شهری و روستایی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری خبر داد و گفت که محل شعب نیز در ۶۲  نقطه شهر و بیش از ۲ هزار و ۲۲۴ روستا طبق استاندارد های بهداشتی لازم برای مقابله با کرونا مشخص شده است.

رئیس ستاد انتخابات مازندران از تغییر ساعت آغاز و پایان اخذ رأی به دلیل شرایط کرونایی در روز ۲۸ خرداد خبر داد و افزود: با توجه به شرایط کرونایی و بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا زمان آغاز اخذ رأی یک ساعت جلو کشیده شد به این معنی که از ساعت هفت صبح روز ۲۸ خرداد فرآیند اخذ رأی از رأی‌دهندگان آغاز می‌شود. زمان آغاز رای گیری در دوره های قبل ساعت هشت بود.

وی با اعلام این که زمان پایان رای گیری نیز تا ساعت ۲ بامداد ۲۹ خرداد بازگذاشته شده است، توضیح داد: امکان اخذ رأی در شعب پرتراکم تا این زمان وجود دارد و در صورت نیاز با موافقت وزیر کشور و احتمال تفویض اختیار به ستاد انتخابات استان تمدید خواهد شد .

حسن نژاد یکی از حساسیت های این دوره را ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد  برشمرد و گفت: با توجه به ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل تنظیمی وزارت بهداشت، مراتب مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مجموعه فرمانداران و بخشداران در استان ابلاغ شده است، ضمن این که یک جلسه با همکاران دانشگاه علوم پزشکی در ستاد انتخابات داشتیم. ترتیبات اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رأی با فرمانداران بررسی شد و امیدواریم با دقت نظر همکاران در دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداران همه پروتکل‌ها برای تضمین سلامت رای‌دهندگان اعمال شود.

رئیس ستاد انتخابات مازندران به سامانه‌ای برگزار شدن انتخابات پیش رو نیز اشاره کرد و یادآور شد: به جز اخذ آرا و شمارش آرا که دستی است، کل فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاهای ما به صورت سامانه‌ای انجام می‌شود.

وی با اعلام این که در این دوره انتخابات شورای شهر ساری به طور کامل الکترونیکی است، افزود: یعنی هم در اخذ و هم در شمارش به صورت سامانه‌ای و الکترونیک برگزار خواهد شد. این مکانیزم می‌تواند زمینه جلوگیری از تخلف در مجموعه انتخابات را در پی داشته باشد. ضمن این که تصاویر نامزدها هم در هنگام اخذ رأی برای رأی‌دهندگان نمایش داده می‌شود تا امکان انتخاب درست و بدون اشتباه بر اساس تشابه اسمی فراهم شود. ضمن این که سرعت قابل قبولی برای شمارش و اخذ آرا داریم و می‌تواند فرصتی برای تجربه این روش برگزاری انتخابات برای دوره‌های آتی در گستره‌ای وسیع‌تر باشد. 

اشتراک گذاری