En امروز : 10 فروردین 1403

یادداشت؛

استاندار مازندران دیدی را دید

کد خبر : 81697 30 فروردین 1398فرهنگی
پ

"دیدی" را باید دید / استاندار مازندران هفته گذشته به دیدن مجموعه ای رفت که می تواند نقش بارزی در معادلات گردشگری مازندران ایفا کند / استاندار مازندران از مجموعه دیدی به عنوان جذاب ترین و بزرگ ترین گالری - موزه خصوصی ایران بازدید و این مجموعه را فرصتی کم نظیر برای رونق گردشگری هنری و فرهنگی توصیف کرد. ‎

استاندار مازندران هفته گذشته به دیدن مجموعه ای رفت که می تواند نقش بارزی در معادلات گردشگری مازندران ایفا کند.

استاندار مازندران از مجموعه دیدی به عنوان جذاب ترین و بزرگ ترین گالری - موزه خصوصی ایران بازدید و این مجموعه را فرصتی کم نظیر برای رونق گردشگری هنری و فرهنگی توصیف کرد.

احمد حسین زادگان در حاشیه بازدید از آثار این موزه-گالری گفت: دیدی از قابلیت های لازم برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری برخوردار است و با تعریف بسته مناسب سفر می تواند به نماد گردشگری فرهنگی و هنری تبدیل شود.

گردآوری ۶۰۰ اثر هنر معاصر ایران از هنرمندان فعال وبرجسته، نتیجه‌ی سال‌ها علاقمندی و ذوق مالک این مجموعه است.

گردشگران مازندران را با طبیعت آن می شناسند، هرچند جاذبه های طبیعی بکروجذاب این استان هم ناشناخته باقی مانده است.

هنوز جاذبه های پرتعداد تاریخی و داشته های غنی فرهنگی این سامان در معادلات گردشگری جایی ندارد. ظرفیت های جذابی که می تواند پای گردشگران فرهنگی داخلی و خارجی را به این استان هم نشین با طبیعت باز کند.

در غرب مازندران که بیشتر مورد توجه گردشگران است، جاذبه هایی وجود دارد که به دلیل ماهیت فرهنگی که دارند، می تواند جایگاه گردشگری شمال ایران را در ابعاد فراملی نیز ارتقاء بخشد.

خانه موزه نیما یوشیج _ پدر شعر نو فارسی _، موزه کندلوس به عنوان یک موزه روستایی فاخر، کاخ موزه رامسر و... ازجمله مکانهای فرهنگی هستند که هنوز در تعریف مقاصد گردشگری مورد توجه جدی و کاربردی قرار نگرفته اند.

گردشگری فرهنگی این استان تنها به گذشته و تاریخ محدود نمی شود. این نوارساحلی دلربا وجنگلی، مکانهایی را در خود جای داده که در سالیان اخیر با ذوق و خلاقیت ایرانی ساخته شده اند و چیزی از همتایان خارجی خود کم ندارد.

شهر زیبای ایزدشهر را می توان نماد گردشگری هنری مازندران توصیف کرد. این شهر مجموعه ای را در خود جای داده است که دیدنی است و می تواند به تنهایی بهانه ای باشد برای سفر به این شهر ساحلی...

جایی که مجله تخصصی هنرهای تجسمی _ "تندیس" _ آن را شبیه هرم شیشه ای موزه لوور توصیف می کند و "پرویز براتی"خبرنگار روزانه شرق معماری آن را بلندپروازانه و فضای داخلی اش راتداعی کننده «گران‌پاله» پاریس...

موزه گالری "دیدی" را می توان نگین مرکز هنری مازندران و ایران توصیف کرد که برای چهره های برجسته هنرهای تجسمی و گالری های مطرح کشور تحسین برانگیز است.

روبان این مجتمع سه‌هزار متری را علی جنتی وزیرسابق ارشاد برید.

"علی توسلی" بنیان‌گذار موزه گالری "دیدی" این مجموعه را آوردگاهی هنری می‌خواند که می‌تواند زمینه‌ساز برخورد اندیشه‌ها و پویایی اقتصاد هنر باشد.

مردی که باید او را نماد پشتکار و به نتیجه رساندن ایده هایش نامید.

"دیدی" ماحصل سال ها علاقمندی او به آثار هنری است.مجموعه ای که برداشتی از کشورهای مطرح در عرصه هنر است اما شبیه هیچ کدام نیست.

تلفیق مکانی هنری با امکانات تفریحی از ویژگی های این مجموعه است و به همین دلیل می تواند مقصدی برای لذت بردن از روح نوازی هنر در مکانی باشد که ارامش و نشاط با آن توام است.

توسلی 74 ساله، از دهه ۵۰ در بازار هنر ایران حضوری فعال داشته و اگر از اثری خوشش آمده، آن را خریداری کرده است.

گردآوری ۶۰۰ اثر هنر معاصر ایران از هنرمندان فعال، نتیجه‌ی سال‌ها علاقه‌ی وی به هنر است.

توسلی را باید آقای خاص هنر و اقتصاد نامید.خریدار پروپا قرص آثار هنری، اهل فروش آنچه برمی گزیند نیست و علاقه ای به درآمدها و معادلات این وادی ندارد. افقی دارد که هنر را از حساب بانکی متمایز می کند.

شاید خوش شانسی مازندرانی هاست که یک قرعه کشی دانشگاهی موجب شد تا پای یک جوان اصفهانی خوش ذوق به دیارشان باز شود.

۵۴سال پیش توسلی وارد دانشگاه نفت شد. همان سال اول برای سفر به کمپ محمودآباد قرعه کشی می کنند.

توسلی یکی از ۲۰ نفری است که به مازندران می آید و برای اولین بار ساحل و دریای خزر را می بیند.

همین قرعه مسیر زندگی او را تغییر می دهد. بعدها ویلایی در ایزدشهر می خرد و آخر هفته هایش می شود ساحل و طبیعت دلربای این شهر...

بعداز جنگ، با خرید ملکی در ایزد شهر، مجموعه ۱۳۰ واحدی "دلکده"را می سازد. تداوم رویاها و ایران دوستی اش منجر به ساخت مجموعه "دیدی"می شود که همواره در طول زندگی دغدغه شکل گیری آن را داشت. او براین باور است که شمال ایران با قدمت کهن و تاریخی که دارد و طبیعت کم نظیرش، به مراتب بهتر و جذاب تر از جایی مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مبدل شدن به مرکز معادلات اثار هنری است.

"دیدی"جایی برای لذت بردن از آثاری است که خالقان هنرمندی دارد.

در کنار این موزه گالری، پازل لذت بردن شما در رستوران، کافی شاپ و خانه کتاب این مجموعه کامل می شود.

توسلی برای "دیدی"برنامه ها و آرزوها دارد و توسعه این مجموعه را کماکان در سر می پروراند.

"دیدی" از قابلیت های لازم برای مقصد گردشگری شدن برخوردار است و می تواند با تعریف بسته مناسب سفر توسط سازمان گردشگری و دفاتر خدمات سفر، نمادی برای گردشگری فرهنگی و هنری باشد.

"دیدی"را بایددید.

عباس مهدوی

گالری تصاویر

اشتراک گذاری