En امروز : 8 اردیبهشت 1403

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران خبر داد:

افتتاح کارخانه زبال سوز نوشهر در آینده نزدیک

کد خبر : 84752 29 مرداد 1398فرهنگی
پ

محمدی در نشست خبری گفت: کارخانه زباله سوز نوشهر با پیشرفت بالای 90 درصد با ظرفیت 200 تن در روز تا پاییز امسال به بهره برداری می رسد. ‎

 

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، سید محمد محمدی تاکامی، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراها استانداری در نشست خبری با ییان اینکه در زمان حضور مسافرین میزان زباله های استان صد درصد افزایش می یابد، گفت: روزانه بین 3 هزار و یکصد تا 3 هزار و 200 تن در استان زباله تولید می شود که این میزان در زمان حضور مسافران به 5 هزار و یکصد تا حدود 6 هزار و 300تن افزایش می یابد. 

وی به 28 مرکز دفع و تلمبار زباله در شهرهای مختف اشاره داشت و افزود: مازندران به دلیل شرایط اقلیمی خاص دریا، جلگه با تراکم بالای جمعیت و سطح بالای آب و یا مناطق بالادست که منشا رودخانه هاست، زباله ها به این مراکز انتقال داده می شود که این امر نیز از لحاظ زیست محیطی مطلوب نیست. 

محمدی بیان داشت: 9 مرکز پیش بینی شده که سامانه هایی مستقر شوند تا زباله را تبدیل به مواد عالی، کود و یا ریزدانه های مغزی و دوست دار طبیعت نمایند. 

وی افزود: بهشهر، ساری، قائم شهر، بابل، آمل، بابلسر، نور، نوشهر و تنکابن 9 مرکز یاد شده هستند که در ساری و نوشهر کارخانه زباله سوز و مابقی شهر ها کارخانه کمپوست در حال فعالیت و یا احداث می باشند. 

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اظهار داشت: کارخانه کمپوست بهشهر از نکا تا گلوگاه را در بر می گیرد این کارخانه مشغول کار است و در حال حاضر سه شهر رستم کلا، بهشهر و خلیل شهر را پوشش می دهد.

85 درصد تجهیزات مورد نیاز کارخانه زباله سوز ساری نیز وارد شده است

وی افزود : برای ساری و میاندرود کارخانه 450 تنی زباله سوز پیش بینی شد و 80 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت گذاشته و عملیات اجرایی خرید محصولات با اعتبارات دولتی صورت گرفت و بخشی از کارهای زیرساختی از سوی شهرداری هزینه شده است.

محمدی یادآور شد: بیش از 40 درصد عملیات ابنیه این پروژه پیشرفت فیزیکی دارد و 85 درصد تجهیزات مورد نیاز نیز وارد شده و در انباری مستقر گردید و کارخانه با قدرت تمام در حال نصب تجهیزات می باشد. همچنین برای راه اندازی این کارخانه مبلغ یکصد میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که شهرداری متعهد گردید پیگیری لازم را انجام دهد تا این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی گفت : کارخانه کمپوست قائمشهر که شهرهای سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار، سیمرغ و قائمشهر را در بر می گیرد، مقرر بود 10 سال پیش احداث شود که به دلیل مشکلات با پیمانکار به عقب افتاد ولی در حال حاضر مشکل حل شده و در اختیار شهرداری قرار گرفت و برای تحویل زمین پروژه با یک سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم. 

محمدی کارخانه کمپوست بابل را از قدیمی ترین کارخانه های کشور در این زمینه دانست و ادامه داد: این کارخانه بعد از 10 سال فرسوده شده بود ولی از یک سال پیش با کمک شهرداری و شورای شهر بابل با دو پروژه درحال انجام است، کارخانه کمپوست 250 تنی که فاز اول راه اندازی شد و پروژه دوم تصفیه شیرابه بابل به 40 متر مکعب با روشی که در دانشگاه صنعتی بابل به ثبت رسیده ، در حال فعالیت است و مورد تایید محیط زیست می باشد لذا در صددیم این میزان به 80 متر مکعب افزایش یابد. 

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری از جابجایی محل دپو زباله های شهرستان آمل به دلیل مجاور بودن با رودخانه هراز و سد مخزنی البرز خبر داد و افزود: بزودی مرکز دفن زباله در آمل را به روش سلولی و ایزوله خواهیم داشت و این امر اولین نقطه دفن بهداشتی زباله در کشور خواهد بود. همچنین دو طرح زباله سوز و بیوگاز نیز در حال بررسی است تا هر کدام مرقون به صرفه باشد، اجرایی گردد.

صنایع تبدیل کننده زباله از دادن مالیات معاف می‌شوند

وی گفت: در بابلسر نیز یک تکنولوژی داخلی که زباله‌ها را به ریز دانه‌های دوستدار محیط زیست تبدیل می‌کند در حال اجراست که در کف پوش‌های بتنی استفاده شود.

محمدی با بیان اینکه در نور هم محل مناسبی برای دفن زباله نیست، افزود: کارخانه کمپوست با ظرفیت 250 تن پیش بینی شد و سرمایه‌گذار هم اعلام شده است. 

وی از افتتاح کارخانه زباله سوز نوشهر در سال جاری خبر داد و افزود: این کارخانه با پیشرفت بالای 90 درصد و واردات تمامی تجهیزات با هزینه کرد دولت و با ظرفیت 200 تن در روز تا پاییز امسال به بهره برداری خواهد رسید. 

محمدی تاکید داشت: در مراحل بحرانی تامین بخشی از اعتبارات دو پروژه مهم ساری و نوشهر از سوی دفتر مقام معظم رهبری انجام شد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری بیان داشت: کارخانه کمپوست تنکابن نیز در حال راه‌اندازی است و مبلغ 15 میلیارد تومان طی دو مرحله به این پروژه اختصاص داده شد. 

وی یاد آور شد: در تمامی 28 مرکز دفن به طور مستمر آهک پاشی، سم پاشی بیولوزیک . خاک پاشی انجام می شود. محمدی با تاکید بر تفیکیک زباله از مبدا که هم اکنون در اکثر شهر های استان انجام می شود ، گفت: 7 درصد زباله از مبدا تفکیک شود این میزان معادل 30 درصد حجم زباله روزانه است که کمک بسیاری به محیط زیست می کند. 

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری با بیان اینکه امسال یک بودجه هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که در اختیار استان‌های شمالی قرار‌گیرد، گفت: این عدد در سال قبل هم وجود داشته است اما تبدیل به پول نمی شد. وی افزود: همچنین مصوبه خوب دیگری در زمینه پسماند اعلام شده که صنایع تبدیل کننده زباله از دادن مالیات معاف می‌شوندو این امر مورد استقبال سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری