En امروز : 7 اردیبهشت 1403

نیروگاه مقیاس کوچک هفت مگاواتی بابکان آمل با حضور استاندار مازندران وارد مدار شد

کد خبر : 85772 28 شهریور 1398فرهنگی
پ

نیروگاه برق مقیاس کوچک بابکان آمل با توان تولید هفت مگاوات انرژی برق با هزینه ۴۰۰ میلیارد ریالی به صورت رسمی با حضور استاندار مازندران و مدیران و مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح و وارد مدار برق استان شد / ۵۰ درصد از این اعتبار در قالب تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت تامین شده است. ‎

 

  • این نیروگاه با هزینه ۴۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در منطقه بابکان شهرستان آمل و در مدت یک سال ساخته شد.گفتنی است ۵۰ درصد از این اعتبار در قالب تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت تامین شده است.

نیروگاه بابکان برخلاف ژنراتورهای دیزلی از سوخت گاز طبیعی استفاده می کند و کاملا به صورت پروژه ای زیست محیطی احداث شده است.

نیروگاه هفت مگاواتی بابکان دارای ۲ دستگاه ژنراتور گازسوز ۲ مگاواتی و ۲ دستگاه ژنراتور گاز سوز یک ونیم مگاواتی است که از طریق ۲ دستگاه ترانسفورماتور ۲ و نیم مگاواتی و ۲ دستگاه ۲ مگاوات آمپر ساعتی انرژی برق تولیدی را به مدار وارد می کند. 

از ویژگی‌های این نیروگاه مقیاس کوچک می توان به افزایش پایداری شبکه و تامین برق مستمر منطقه، تقویت پدافند غیر عامل و جبران ضعف ولتاژ و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۹ نفر اشاره کرد. 

با ورورد این نیروگاه به مدار تولید برق استان مازندران،  توان تولیدی برق مقیاس کوچک استان به حدود ۲۲۰ مگاوات در ساعت رسیده است. 

تولید برق در مقیاس کوچ سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با ورود جدی بخش خصوصی مواجه است. 

درآمد حاصل از تولید و فروش انرژی برای بخش خصوصی ماهیانه حدود ۱۳۰ میلیون ریال به ازای هر مگاوات است.

به طور میانگین در کمتر از سه سال معمولا این نیروگاه ها علاوه بر تامین هزینه های احداث به سودآوری می رسند. 

در حال حاضر ۲ نیروگاه دیگر در چمستان نور و گرگان با مجموع ۵۰ مگاوات انرژی برق در ساعت در حال ساخت است که تا پایان سال وارد مدار خواهد شد. 

 هزینه این ۲ نیروگاه جمعا ۴۰۰ میلیارد تومان می باشد.

با ورود این ۲ نیروگاه بر استمرار انرژی در ساعات پیک مصرف همچون روزهای گرم تابستان را شاهد خواهیم بود. 

گالری تصاویر

اشتراک گذاری