امروز : 1 اردیبهشت 1403

به مناسبت روز ملی روستا صورت گرفت

بازدید بانوان دستگاه‌های اجرایی مازندران از توانمندی‌های زنان روستا

کد خبر : 86262 15 مهر 1398
پ

بانوان دستگاه‌های اجرایی استان مازندران در برنامه ای که از سوی اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری صورت گرفت؛ بازدیدی از توانمندیهای زنان روستا در شرق استان داشتند. ‎

 

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، به مناسبت 15 مهرماه روز ملی روستا و عشایر، مسئولان امور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان مازندران برای بازدید از توانمندی های زنان روستا، سفری به شرق مازندران داشتند.
این گروه با مدیریت "روفیا جمشیدی" معاون اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری و همراهی فاطمه یساری مشاور و مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان دفتر امور بانوان استانداری صورت گرفت.
نخستین مقصد، شرقی ترین شهرستان استان یعنی گلوگاه - روستای "تیرتاش" و بازدید از کارگاه تولیدی عرقیات گیاهی شرکت تعاونی روستایی زنان بود که مسئول و کارشناسان امور ترویج گلوگاه نیز حضور داشتند.
این پروژه در 19 مردادماه سال 95 با هدف توانمندسازی و توسعه اشتغال زنان روستایی؛ با مشارکت دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد، سازمان جهاد کشاورزی مازندران و سفارت ژاپن از محل کمک‌های مردمی این کشور(GGP) تاسیس و یک سال بعد با حضور سفیر ژاپن در ایران افتتاح شد.
زمین این کارگاه اهدایی محمدعلی لطفی تیرتاشی است و خانم لطفی مدیریت آن را برعهده دارد، اکنون حدود 400 زن روستایی در این شرکت عضو هستند و در نظر دارند با حمایت‌های دولتی کارگاه خود را توسعه داده و تولید شربت و اسانس را نیز به محصولات خود اضافه کنند.
مقصد بعدی این بازدید، روستای ریحان‌آباد در بخش کلباد گلوگاه بود، "خانم محمودی" یکی از زنان کارآفرین و موفق روستاست که واحد تکثیر و پرورش زالوی طبی را در حیاط منزل خود انجام می‌دهد، دانش آموزان و دانشجویان نیز از کارگاه او بازدید می کنند.
پرورش زالو یک کار حرفه ای است که خانم محمودی به خوبی از عهده آن برآمده است. زالوهای پرورش یافته را مستقیما در اختیار پزشکان و لابراتوارهای طرف قرارداد قرار می دهد. برخی نیز به صورت موردی از او دریافت می کنند.
پرورش زالو و درمان طبی با آن که سبقه دیرینه ای در دنیا به عنوان طب سنتی دارد؛ چند سالی است که جای خود را در کشور پیدا کرده است، از زالو برای درمان بیماریهایی چون قلبی، دیابت و واریس استفاده می شود.
پس از پایان این بازدید، سفری به شهرستان نکا و روستای نوذرآباد در دهستان قره‌طغان از توابع بخش مرکزی و شمالی این شهرستان داشتیم، در این روستا آشپزخانه و فست فود "جیکا" که با مشارکت بانوان و از طریق صندوق خرد زنان روستایی راه اندازی شده است؛ مشتریان خاص خود را دارد.
روستای نوذرآباد بیش از 2 هزار نفر جمعیت دارد که در برخی فصول سال تعداد آنها به یک و نیم برابر می رسد. آشپزخانه جیکا غذاهای متنوع و با قیمت مناسبی دارد که اهالی روستا و رهگذران و تعدادی از مشتریان ثابت، از کیفیت پخت آن رضایت دارند.
در بازدید بانوان دستگاه‌های اجرایی استان، بانوان شاغل در این مجموعه در نشستی که انجام شد با تقدیر از جهاد کشاورزی شهرستان نکا، درخواست هایی داشتند که به آنها رسیدگی خواهد شد.
در مجموع، در این بازدیدها بانوان کارآفرین و توانمند روستا ضمن اینکه توانمندیها و ظرفیتهای موجود را عنوان کردند مطالباتی را نیز از دولت داشتند؛ تمامی آنها به توسعه فعالیت خود می اندیشند، به دنبال تسهیلات بلندمدت با بهره مناسب هستند که بتوانند از عهده بازپرداخت آن برآیند.
مقرر شد که اداره کل امور بانوان استانداری و سازمان جهاد کشاورزی مازندران در اسرع وقت پیگیر مطالبات باشند ضمن اینکه در خلال بازدید نیز تماسهایی با مدیران مربوطه صورت گرفت.

 

گالری تصاویر

اشتراک گذاری
پیوند ها