امروز : 6 اردیبهشت 1403

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران : تعداد شرکت‌های تعاونی صیادی پره ۱۲۱ شرکت با ۱۰ هزار ماهیگیر

کد خبر : 87341 21 مهر 1398
پ

مختار آخوندی مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران : تعداد شرکت‌های تعاونی صیادی پره استان‌های شمالی را ۱۲۱ شرکت با ۱۰ هزار ماهیگیر اعلام کرد و گفت که درآمد و هزینه ۳۰ درصد آنان سر بسر است. ‎

آخوندی مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران :

تعداد شرکت‌های تعاونی صیادی پره استان‌های شمالی را ۱۲۱ شرکت با ۱۰ هزار ماهیگیر اعلام کرد و گفت که درآمد و هزینه ۳۰ درصد آنان سر بسر است.

          به گزارش روابط عمومی فرمانداری به نقل از خبرنگار ایرنا ، مختار آخوندی روز شنبه در آئین صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سواحل جویبار استان مازندران افزود: متوسط صید ماهیان استخوانی در استان های شمالی تا سال ۸۶ به  ۲۴هزار تن که در آن سال رکورد صید نیز ثبت شده است را داشته ایم ولی به دلیل مشکلات آلودگی رودخانه و دریا و صید غیر مجاز طی سال های ۹۴ تا ۹۶ به نصف یعنی ۱۱ هزار تن کاهش یافته است.

وی توضیح داد: براساس بررسی انجام شده از مجموع ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن صید ماهیان استخوانی در سال گذشته نزدیک به ۳۵ درصد آن صید غیر مجاز بوده که آسیب زننده به ذخایر دریایی است، زیرا صیادان غیر مجاز شرایط و دستورالعمل های مربوط به صید مجاز مانند زمان صید، سایز گونه و نوع گونه را رعایت نمی کنند.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران  اظهار داشت: سازمان شیلات توسط یگان حفاظت از منابع آبزیان، کمیسیون تخلفات صیادی، نیروهای دریابانی و ناجا برای جلوگیری از صید غیر مجاز تلاش می کند، اما به علت نبود شغل کافی در نواحی ساحلی کشور، برخی برای تامین معیشت خود با حداقل امکانات در دریا صید غیر مجاز انجام می دهند.

آخوندی  با اعلام اینکه شیلات ایران در صدد اقتصادی کردن فعالیت صیادی در شمال کشور است، ادامه داد: ۱۰ هزار ماهیگیر عضو شرکت های تعاونی صیادی پره باید درآمد جنبی را برای خودشان ایجاد کنند.

وی وجود تشکل های صیادی را فرصتی برای اقتصادی کردن صیادی در شمال کشور دانست و بیان داشت: همسو با این رویکرد با توجه به وجود فضا و امکانات پیشرفته ،شرکت های تعاونی می توانند پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس را در کنار ساحل انجام بدهند و درکنار این فضا نیز طرح های گردشگری و اکوتوریسم را نیز جدی بگیرند.

آخوندی وضعیت صیادی در شمال را طی یک دهه اخیر بسیار سخت و نگران کننده توصیف کرد و گفت: البته طی سال های ۹۵تا ۹۷  صید ماهی سفید با تکثیر طبیعی و مصنوعی به حدود ۱۶هزار تن رسیده است.

این مسئول شیلات ایران کاهش گونه های صید ماهیان استخوانی به ۲ گونه کفال و سفید را از دیگر مشکلات توصیف کرد و گفت: از سال ۱۳۹۱ ترکیب عمده صید ماهی استخوانی فقط به ۲ گونه کفال و سفید تبدیل شده است ، در حالی که در سال های گذشته  ۱۵ گونه صید در سبد صیادان وجود داشته است.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران مشارکت جامعه صیادی با شیلات ایران در طرح تکثیر مصنوعی و طبیعی انواع بچه ماهی سفید و کپور را مطلوب توصیف کرد و بیان داشت : در ۲ سال اخیر  باور و اعتقاد جامعه صیادی شمال به تکثیر مصنوعی بچه ماهی و رها سازی در رودخانه ها که دوباره به سبد صیادی آنان برگشته است به یقین تبدیل شد.

وی منابع دریایی را انفال نامید و گفت: همکاری همه جانبه از جمله جامعه صیادی ، مرزبانی دریایی و یگان های حفاظت در حفظ و برداشت مسئولانه ذخایر دریای خزر ضروری است.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از طرح دام گستر که نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی پیگیر آن هستند را غیر اصولی برای دریای خزر دانست و گفت: موسسه تحقیقات شیلات ایران این روش  صید برای سواحل دریای خزر را  قبول ندارد.

آیین نمادین آغاز صید ماهیان استخوانی دریای مازندران با حضور معاون استاندار ،مسئولان جهاد کشاورزی ، شیلات و مسئولان شرکت های تعاونی پره در حوزه صید و صیادی شرکت تعاونی پره شهید کلاهدوز جویبار برگزار شد.
شیلات ایران هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند و برای امسال بیستم مهر را تعیین و اعلام کرد.

امسال نیز همانند سال های گذشته در حالی چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت تعاونی پره کار صید را در سواحل مازندرانی دریای خزر انجام می دهند که شیلات استان بیش از۹۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های مستعد استان رها کرد. در چند سال اخیر تا ۹۰ درصد ماهیان استخوانی صید شده در استان بچه ماهی های رها شده به دریا هستند.

 

اشتراک گذاری
پیوند ها