امروز : 30 فروردین 1403

جشن تیرماه سیزده شو مازندرانی در قائم شهر برگزار شد

کد خبر : 87884 12 آبان 1398اخبار فرمانداری
پ

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان قائم شهر، جشن سیزده تیرماشو مازندرانی با حضور عباسی معاون سیاسی فرماندار قائم شهر، تعدادی از مسئولین و مردم در شهرستان برگزار شد. ‎

 

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان قائم شهر، جشن تیرماه سیزده شو مازندرانی با حضور عباسی معاون سیاسی فرماندار قائم شهر، تعدادی از مسئولین و مردم در شهرستان در روستای آهنگرکلا بیشه سر برگزار شد.

معاون سیاسی فرماندار قائم شهر گفت: این جشن که از آئین پاک نیاکان و گذشتگان ما است و در اسمی دیگر به لال شو نیز معروف است را باید ارج نهیم و زنده نگاه داریم چرا که دور همی های این چنینی از قدیم الایام در مازندران برا وفاق و نزدیکی دل ها نسبت به هم صورت می گرفت.

این مسئول افزود: در گذشته برنامه های از این دست که هم به سنت کهن ایرانی ما و هم به آموزه های دین مبین اسلام اهمیت می داد در بسیاری از موارد کارگشا بود و در بعضی موارد باعث حل مشکلات خانواده ها و محلات می شد و علت آن از اینجا شکل می گیرد که زمانی قلب ها نسبت به هم رئوف باشد زندگی اجتماعی در کنار هم آرام و بی دغدغه می شود.

معاون سیاسی فرماندار قائم شهر همچنین در خصوص فلسفه وجودی جشن تیرماه سیزده شو توضیحاتی ارائه داد و گفت: سه نقل درباره برپایی این جشن که از آیین سنتی مازندران می باشد وجود دارد؛ نخست آن است که این جشن به پاس شکرگزاری به درگاه پروردگار بعد از برداشت محصولات انجام می گیرد؛ دوم می توان به پیروزی و چیرگی کاوه آهنگر بر ضحاک اشاره کرد و سومین نقل که اشتهار بیشتری هم دارد بر می‌گردد به چیرگی افراسیاب شاه توران بر منوچهر از تبار فریدون و تنگ آمدن عرصه بر ایرانیان که چاره کار بر پرتاب تیر از سوی آرش تعیین شد، که وی از سرزمین مازندران بر بلندای چکاد البرز کوه ایستاد و جان خود در تیر نهاد تا مرز فرهنگ و رشادت این مرز و بوم را تعیین نماید که باعث این شد تا مردم به پاس این ظفر در این شب جشن بگیرند.

وی ادامه داد: ما به این تاریخ آرَشیان بسیاری را فدای این دین و مکتب نمودیم من جمله دانش آموزانی که برای به ثمر رسیدن انقلاب در ۱۳ آبان در چنین روزی جان مبارک خود در تیر کردند تا مرز مکتب و استقلال و فرهنگ این سرزمین تعیین شود و دژخیم را مغلوب و منکوب نمایند. 

گالری تصاویر

اشتراک گذاری
پیوند ها