En امروز : 31 فروردین 1403

استاندار مازندران در دیدار استاندار لوری ارمنستان:

از فرصت های اقتصادی کشورهای همسایه بهره گیری عملیاتی می شود

کد خبر : 88006 19 آبان 1398فرهنگی
پ

در راستای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی، بهره گیری از ظرفیت بازار کشورهای همسایه، توسعه تجارت، سرمایه گذاری و صادرات، احمد حسین زادگان، استاندار مازندران و آندره قوکاسیان، استاندار لوری ارمنستان دیدار کردند / استاندار مازندران در این دیدار تاکید کرد: تحقق اهداف تفاهمات فی مابین برای توسعه مناسبات نیازمند برنامه ریزی متوالی و مستمر و عملیاتی در قالب برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که با جدیت پیگیری می شود. ‎

در راستای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی، بهره گیری از ظرفیت بازار کشورهای همسایه، توسعه تجارت، سرمایه گذاری و صادرات، استاندار مازندران و استاندار لوری ارمنستان دیدار کردند.

احمد حسین زادگان در این دیدار با اشاره به این که اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین دو ملت ایران و ارمنستان و کشورهای حوزه قفقاز وجود دارد، گفت: ارامنه، سال های سال در کنار ملت ما زندگی کردند و زمینه های خوبی را برای ارتباط دو کشور فراهم کردند و در دوران دفاع مقدس، برای صیانت از تمامیت ارضی کشور جانفشانی و شهدای عزیزی را تقدیم کشور کردند.

حسین زادگان با اشاره به این که علیرغم فراهم بودن زمینه ها؛ روابط اقتصادی فی مابین خیلی شایان توجه نیست، افزود: ظرفیت های گسترده تری برای توسعه ارتباطات در حوزه های صنعت، تجارت، گردشگری بین دو کشور و دو استان وجود دارد که باید عملیاتی شود و ارتباط دو استان مازندران و لوری می تواند این خلاء را تا حد زیادی پر کند.

استاندار مازندران روابط با کشورهای همسایه را یک ظرفیت مطلوب در شرایط فعلی دانست و یادآور شد: برای استفاده از معافیت گمرکی در قالب تجارت آزاد اتحادیه کشورهای اورآسیا بدنبال استان های متناظر هستیم.

وی ظرفیت‌های نهفته در این استان را برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران با کشور ارمنستان فرصتی مطلوب توصیف و تاکید کرد: روابط دو کشور با آن همه سابقه دوستی و همکاری باید از حالت تشریفاتی خارج شود و در این راستا لازم است تا تفاهم نامه ها و قراردادهای کاری جنبه عملیاتی پیدا کند.

حسین زادگان گفت: باید از روابط نزدیک سیاسی و تاریخی که بین ایران و ارمنستان وجود دارد، برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بیشتر بهره گیری کرد.

حسین زادگان گفت: استان مازندران با داشتن پنج گمرک، سه بندر و سه فرودگاه، 3 هزار واحد صنعتی، تولید سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی با قابلیت صادراتی، دارا بودن سه هزار واحد صنعتی که با تولیدات صنعتی و معدنی صادراتی می تواند بخشی از نیازمندی کشور ارمنستان و استان لوری را تامین کند.

استاندار مازندران یادآور شد: علاوه بر این، مازندران در تولید آبزیان و طیور نیز رتبه دار کشور و تامین کننده نیاز مصرفی و صادراتی است و بخشی از این ظرفیت های مازاد می تواند با هماهنگی دو جانبه اقتصادی به استان لوری و حتی ایراوان صادر شود.

رئیس شورای توسعه صادرات مازندران اظهار داشت: همچنین برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی نیازمند توسعه روابط در حوزه های اجتماعی و گردشگری و ورزشی هستیم و در حوزه صنایع دستی، فرش و گلیم و ... نیز استان مازندران از ظرفیت های خوبی برخوردار است. دیپلماسی اقتصادی و ورزشی می تواند زمینه ساز توسعه روابط دو طرف باشد.

وی گفت: خوشبختانه روسای جمهور دو کشور ایران و ارمنستان به توافق خوبی برای حذف تعرفه گمرکی در اتحادیه اورآسیا رسیده اند که زمینه عالی برای توسعه ارتباطات است.

حسین زادگان بیان داشت: گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه همواره از اولویت های جمهوری اسلامی ایران بوده و روابط ما با کشور ارمنستان در طول تاریخ با اعتماد سازی که از سوی هموطنان ارمنی در ایران صورت گرفت، مستحکم است و در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط دو جانبه به کشورهای همسایه، از جایگاه مهمتری برخوردار است.

استاندار مازندران تاکید کرد: با شناسایی ظرفیت های دو جانبه بین ایران و ارمنستان بویژه استان لوری و مازندران می توانیم نسبت به گسترش روابط دو جانبه در آینده امیدوار باشیم و تحقق این اهداف نیازمند برنامه ریزی متوالی و مستمر در قالب برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

حسین زادگان افزود: افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو طرف نیاز به تلاش دو جانبه و پیگیری مسئولان دو کشور و حتی استان دارد و این حس نیت در داخل ایران و استان مازندران وجود دارد.

آندره قوکاسیان، استاندار لوری جمهوری ارمنستان به دعوت استاندار مازندران شنبه شب با برنامه ریزی سفر دو روزه وارد مازندران شد. بازدید از مزرعه کشت و صنعت دشت ناز ساری وابسته به بیناد مستضعفان، نشست با تجار و صادرکنندگان مازنی در ساری، بازدید از نمایشگاه گل و گیاه در محمودآباد، بازدید از یک واحد صنعتی در بابلسر از برنامه سفر دو روزه استاندار لوری ارمنستان به استان مازندران است.

گالری تصاویر

اشتراک گذاری