امروز : 6 اردیبهشت 1403

ظهور فرصت های اجتماعی به واسطه شیوع کرونا / شبکه مدیریت بحران سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل می شود

کد خبر : 92428 28 فروردین 1399
پ

سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران اظهار داشت: فرصت‌های اجتماعی موجود در جامعه به واسطه شیوع کرونا به شکل پررنگی دیده شد و به چشم آمد و لازم است برای بهره‌گیری بهتر و درست‌تر از این ظرفیت‌ها هماهنگی بیشتری بین خود فعالان اجتماعی ایجاد شود. ‎

سعدیه سهرابی سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با بیان این که از نخستین روزهای شیوع کرونا پای کار آمدن نیروهای مردمی قابل پیش‌بینی بود، گفت: همواره همه مسئولان کشور تأکید دارند که نیروهای مردمی سرمایه‌های مهم اجتماعی هستند که در شرایط بحرانی به کمک دولت و حاکمیت می‌آیند. این بار نیز می‌دانستیم که خیلی از نیروهای داوطلبانه مردمی پای کار می‌آیند.

وی افزود: توانمندی اجتماعی در شهرها و روستاهای مختلف مازندران همیشه دیده شد ، اما این بار شاهد گسترده‌تر شدن فعالیت‌ها و گونه‌های مختلف مشارکت اجتماعی در استان بودیم که سرمایه مهم اجتماعی محسوب می‌شود.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری درباره هماهنگی با گروه‌های مردمی برای فعالیت اجتماعی اذعان داشت: مسئولان و بخش دولتی هرگز نگاه دستوری به این مجموعه‌ها ندارند و به همین دلیل برای آن‌ها باید و نباید در نظر نمی‌گیریم ، اما معتقدیم که این جریان‌های اجتماعی باید دارای ساز و کار مستقل هدفمند باشند تا نتیجه بهتری در عملکرد داشته باشند.
این مسئول با اشاره به وجود ۴۷۰ سازمان مردم‌نهاد رسمی با مجوز استانداری، بهزیستی و اداره کل ورزش و جوانان در مازندران ، اظهارداشت: در استان حدود ۱۵۰ سمن فعالیت بیشتری دارند و از این تعداد هم سمن۸۰ به طور میدانی و بسیار پویا پای کار هستند. بسیاری از سمن‌های ما در فضای مجازی با بازنشر محتوای آموزشی و تولید محتوای امیدبخش و راه‌اندازی پویش‌ها برای مقابله با کرونا مشارکت کردند، اما ۸۰ سمن به طور میدانی به ماجرای مقابله با کرونا ورود کردند.

سهرابی با اشاره به نگاه جدی مسئولان به حضور سمن‌ها در مدیریت بحران یادآور شد: به محض آغاز بحران استاندار دستور داد نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در هر شهرستان عضو ستاد کرونا باشد. کمیته مشارکت‌های مردمی در فرمانداری‌ها تشکیل و پروتکل‌هایی برای استفاده از ظرفیت سمن‌ها در نظر گرفته شد. خیلی از فرمانداران توانستند این انسجام را ایجاد کنند و البته در برخی شهرستان‌ها هم به دلایل مختلف این اتفاق آن طور که باید نیفتاد.
وی با اشاره به فعالیت سمن‌ها طی این مدت در استان گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد مازندران طی این روزهای خاص و بحرانی در ۱۷ محور فعال بودند که کماکان نیز فعالیت دارند. فردا قرار است در آمل ۵ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شود که توسط نیکوکاران و با نظارت فعالان اجتماعی تهیه شده است و در قائمشهر نیز این هفته ۳ هزار بسته معیشتی توسط همین گروه‌های مردمی توزیع شد.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: برنامه وزارت کشور این است که شبکه مدیریت بحران سازمان‌های مردم‌نهاد را تشکیل دهد.
سهرابی افزود: اساسنامه‌ها برای تشکیل این شبکه تدوین شده و پس از بهبود وضعیت کشور شبکه مدیریت بحران سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل می‌شود تا انسجام درونی بیشتری بین نیروهای اجتماعی ایجاد کنند که در موارد بحرانی با آزمون و خطا پیش نروند و فعالیت‌شان اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
وی درباره برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهتر از کمک‌های مردمی در مازندران طی روزهای شیوع کرونا گفت: یکی از اقداماتی که با هماهنگی و کمک دانشگاه علوم پزشکی انجام شد، تدوین طرح اقدامات محله‌محور بود. در این طرح پزشک خانواده یا کارکنان شبکه بهداشت هر محله بیماران نیازمند کرونایی را شناسایی و در سامانه‌ای که یک نفر از پایگاه بسیج به آن دسترسی دارد ثبت می‌کنند. پایگاه بسیج نیز بیماران نیازمند مبتلا به کرونایی و اقشار آسیب‌پذیر از کرونا را شناسایی می‌کند و پس از شناسایی نیاز این افراد، با کمک نیروهای مردمی یا نهادهای دولتی برای کمک به آن خانواده اقدام می‌شود.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری درباره آخرین وضعیت اجرای این طرح در استان گفت: از فرمانداران خواسته شد که تا سوم اردیبهشت گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه را به این اداره کل تحویل دهند تا پس از بررسی داده‌ها هم نتیجه اقدامات محله‌محور اطلاع‌رسانی شود و هم برای تقویت این جریان گام برداریم.
سهرابی متصل شدن گروه‌های مردمی به واحد مشارکت‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی را یکی از راه‌های کسب اطلاع از مهم‌ترین نیازهای گروه‌های مختلف برشمرد و گفت: این اتفاق در بابل بیشتر از سایر شهرستان‌های استان افتاد و به همین دلیل فعالیت‌های مردمی در این شهرستان انسجام قابل قبولی داشت.
وی در ادامه با بیان این که کرونا باعث ترمیم سرمایه اجتماعی در جامعه شد، گفت: این شرایط بحرانی با همه خساراتی که به جامعه وارد کرد ، نشان داد که در لایه‌های مختلف جامعه چه توانمندی‌هایی برای حل مشکلات وجود دارد.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در پایان گفت: ما و همه مسئولان نیز تلاش می‌کنیم با فراهم کردن شرایط از این فرصت‌ها برای بهتر شدن جامعه در همه حوزه‌های استفاده کنیم و با تشکیل شبکه مدیریت بحران سازمان‌های مردم‌نهاد کشور قطعا این ظرفیت‌های اجتماعی بهتر و بیشتر از قبل اثرگذار خواهند بود.

 

 

اشتراک گذاری
پیوند ها