En امروز : 6 اردیبهشت 1403

استاندار مازندران: برنامه‌های انگیزشی برای ترغیب مردم به مطالعه مورد حمایت است / باید زمینه اقبال مردم به فضای کتاب و کتابخوانی فراهم شود

کد خبر : 93129 11 خرداد 1399فرهنگی
پ

حسین زادگان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان: مردم در سایه فضای مجازی به مطالب کوتاه و مختصر عادت کرده اند و از کتابخوانی دور شده اند، باید زمینه اقبال دوباره مردم به کتاب و کتابخوانی را فراهم آورد. ‎

احمد حسین‌زادگان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران، با تاکید بر اجرای طرح‌هایی که منجر به ایجاد انگیزه کتابخوانی شود، افزود: برنامه‌های انگیزشی برای ترغیب مردم به مطالعه را حمایت می‌کنیم.

استاندار مازندران، افزود: در تمامی دستگاه های اجرایی و ادارات، قفسه های کتاب وجود دارد و پیشنهاد شده  مدیران، کتاب‌هایی که در اتاق محل کار خود دارند را با دیگران به اشتراک بگذارند.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه کتاب به قدر کفایت در دسترس مردم قرار دارد و به اشکال مختلف مردم می توانند به کتاب دسترسی پیدا کنند، اظهار داشت: تغییرات فرهنگی و ذائقه جامعه بدنبال استفاده مردم از فناوری و فضای مجازی بنحوی است که بیشتر به دنبال اطلاعات فست ‌فودی و کوتاه هستند و کمتر به مطالعه کتاب و خواندن مطالب بلند اقدام می کنند.

وی یادآورشد: فضای مجازی و کتاب‌های صوتی، باعث شده علاقه‌مندی به شیوه کتاب‌خوانی سنتی کاهش یابد حال آن که کتاب یک ابزار سنتی فوق العاده موثر برای مطالعات مستمر، هدف دار و جذاب است و باید زمینه بازگشت مردم به فضای کتاب و کتابخوانی فراهم شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه گرچه کرونا به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری نیز آسیب زده و نمی‌توانیم نمایشگاه‌های کتاب و برنامه‌های فرهنگی را با حضور فیزیکی افراد برگزار کنیم، بیان کرد: البته افتتاحیه‌ها و برگزاری برنامه‌ها به شکل ویدئو کنفرانسی، بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داده است.

حسین زادگان درباره برگزاری جشنواره رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران، گفت: همه فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی برای کمک به هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره مهم فرهنگی باید تلاش کنند.

وی با بیان اینکه حوزه کتابخوانی هم متاثر از شیوع کرونا است، تصریح کرد: برای گسترش کتابخوانی نیازمند همسویی با شرایط جدیدی هستیم که کرونا رقم زده است.

استاندار مازندران با قدردانی از برنامه اداره کل کتابخانه ها برای ورود مسئله کتابخوانی در عرصه گردشگری، افزود: طرحی که برای تجهیز اقامتگاه های بومگردی به قفسه های کتاب با موضوعات محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری و هنر ارائه شد، بعنوان مصوبه این جلسه، لازم الاجراست.

حسین زادگان همچنین طرح احداث کتابخانه سبز با ساختمان انرژی صفر در ساری را یک طرح نو و خوب ارزیابی کرد و گفت: این طرح که در شمار انرژه های نو، پاک و تجدیدپذیر است امروزه مورد توجه است و باید با برنامه و پیگیری جدی اجرا شود.

آرزو ولیپور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هم در ابتدای این جلسه با بیان اینکه کتابداری در زمان تعطیلی کتابخانه ها، تعطیل نبود، به بخش هایی از فعالیت های کتابداران در این مدت اشاره کرد و اجرای پویش های ملی کتابخوانی و شارژ کتاب به بیمارستان ها برای کادر درمان و پرستاران بیمارستان ها را از جمله مهمترین این اقدامات دانست.

ولیپور با بیان اینکه با برگزاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، اشتیاق مردم به زیارت امام رضا (ع) در زمانی که امکان زیارت وجود نداشت را به سمت کتابخوانی رضوی کشانده ایم، استقبال مردم از این دوره از جشنواره را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط، در ترویج سیره رضوی با محوریت کتاب بیش از پیش موفق باشیم.       

گالری تصاویر

اشتراک گذاری