امروز : 7 اردیبهشت 1403

با حضور فرماندار ، نمایندگان مردم بابل در مجلس شورای اسلامی و قائم مقام سازمان عشایری

جشنواره #قرق شکنی مراتع شهرستان بابل برگزار شد

کد خبر : 93253 18 خرداد 1399
پ

با حضور فرماندار ویژه شهرستان بابل ، نمایندگان مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ، ائمه جمعه بابلسر،بندپی شرقی و بابلکنار، قائم مقام سازمان عشایری ، مدیران کل ادارات استانی، مسئولین شهرستان بابل و بخش بندپی شرقی و مردم شریف بابل #جشنواره قرق شکنی مراتع این شهرستان در پاسگاه منابع طبیعی #هلاجیمه برگزار شد ... ‎

 

 

 

 به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان بابل، با حضور ولی زاده# معاون استاندار و فرماندار ویژه این شهرستان ، #دکتر کریمی و #سردار سعادتی، نمایندگان مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ، ائمه جمعه بابلسر،بندپی شرقی و بابلکنار، دکتر اعلایی مقدم# قائم مقام سازمان عشایری ، مدیران کل ادارات استانی، مسئولین شهرستان بابل و بخش بندپی شرقی و مردم شریف بابل #جشنواره قرق شکنی مراتع این شهرستان با شکوه خاصی در پاسگاه منابع طبیعی #هلاجیمه برگزار شد .

  #قرق_شکنی یا باز شدن مراتع از سنت‌های دیرینۀ #اهالی_مازندران است که بندپی هم از جمله آن مناطقی است که این مراسم را همچون سنت‌های پیشینیان هر ساله برگزار می‌کند.

همه ساله از #فصل_پاییز تا #فصل_بهار به منظور ایجاد تعادل بین ظرفیت مراتع و تعداد دام‌ها و همچنین #حفظ_پوشش_گیاهی از ورود #دام‌ها به مراتع ییلاقی #جلوگیری می‌شود که این عمل را « قِرِق » می‌گویند.

این مراسم با سابقۀ طولانی مدت در مراتع ییلاقی #شیخ_موسی بخش #بندپی_شرقی و مراتع ییلاقی #فِل‌بَن (#فیلبند) در بخش #بندپی_غربی برگزار می‌شود و زمان و مکان این مراسم تقریبا از یک ماه قبل تعیین می‌شود و دامداران قبل از این تاریخ حق ورود دام هایشان به مراتع را ندارند.

 

 

گالری تصاویر

اشتراک گذاری
پیوند ها