امروز : 4 اردیبهشت 1403

یوسفی امام جمعه سیمرغ

مواد مخدر بحران جدی علیه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است

کد خبر : 94854 11 تیر 1399
پ

امام جمعه سیمرغ مواد مخدر را بحران جدی علیه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت : از آسیب های اجتماعی که ریشه و منشأ فراوانی از آسیب هاست موادمخدر است. پدیده اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان گردان و گسترش آن در جامعه به ویژه در میان جوانان یکی از معضلات و مشکلات پیچیده اجتماعی در کشور محسوب می‌شود. ‎

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر یوسفی از آسیب های اجتماعی به عنوان نابسامانی ها و ناهنجاری های رفتاری افراد یک جامعه یاد کرد و گفت : نابرابری های اقتصادی و اجتماعی، رفاه اقتصادی خانواده، فقر مادی خانواده ، عوامل فرهنگی و تربیتی، بیکاری و وسوسه درآمدهای کلان، رشد صنعت و پیشرفت تکنولوژی، ستیزه والدین و اختلاف زناشویی و نزاع بین پدر و مادر ، انتخاب رفیق بد و مصاحبت با آن از جمله علل و عوامل زمینه ساز آسیب های اجتماعی است .
حجت الاسلام و المسلمین یوسفی تصریح نمود : مواد مخدر یکی از بلایای عصر حاضر بوده و به عنوان یکی از بحران های قرن بیست و یکم معرفی شده است. با گذشت بیش از یک قرن از مبارزه جهانی با مواد مخدر شواهد بیانگر این واقعیت است که به دلیل عدم رویکرد متوازن در ابعاد مختلف مبارزه با عرضه و کاهش تقاضای مواد در عموم کشورها همواره شاهد رشد و گسترش بروز و شیوع مصرف مواد مخدر و محرک و مواد توهم زا بوده ایم.
وی افزود : مواد مخدر بحران جدی علیه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که بنیان خانواده را می سوزاند. بزرگ و کوچک را درگیر می کند، زن و مرد، دانش‌آموز و دانشجو، کارمند و بازاری نمی شناسد و هرکس را که در این لجنزار دچار شود در خود می بلعدد و بازگشتش همتی فولادین و اراده ای آهنین می خواهد.
امام جمعه سیمرغ دیگر پیامد اعتیاد را ناکارآمد کردن نیروی انسانی جوان و فعال کشور و تنزل سطح سلامت و بهداشت روانی و اجتماعی کشورکه مانع مهمی در راه توسعه پایدار و همه جانبه کشور محسوب می شود دانست و تصریح نمود مقابله و مبارزه با مواد مخدر تنها با اقدامات انتظامی و امنیتی میسر نیست، با توجه به ماهیت فرهنگی این پدیده شوم همه ارکان جامعه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.
وی مبارزه ریشه ای، آموزش های عمومی، تقویت سازمان اجتماعی برای پاکسازی مناطق آلوده و آسیب زا، ساماندهی معتادان متجاهر، کاهش دسترسی به مواد مخدر، ارائه خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه، تهیه و گسترش امکانات ورزشی و سرمایه گذاری دارای هدف و جهت در ورزش، فعال کردن حوزه مشارکت مردمی و برخورد قاطع و همه جانبه با قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر را از جمله راهکارها برای کاهش آسیب های مواد مخدر و اعتیاد اعلام نمود .
وی در پایان خواستار تشکیل شورای مبارزه با آسیب اجتماعی و حمایت واقعی از این شورا و مشارکت و نقش آفرینی همه دستگاهها و نهادها و مردم در امر مهم و حیاتی مبارزه با مواد مخدر شد .

اشتراک گذاری

افزودن دیدگاه




متن بالا را در زیر وارد کنید