امروز : 31 فروردین 1403

مدیر کل امور بانوان استانداری مطرح کرد:

کارگاه های غیرقانونی و ارزش افزوده غیر منطقی، دو مشکل مهم طلاسازان

کد خبر : 94997 12 تیر 1399
پ

سمیه قاسمی طوسی در راستای شناسایی مشکلات تولیدکنندگان و یافتن راهکارهای عملی برای حمایت از اقتصاد و اشتغال در شرق استان، از یکی از کارگاه های طلاسازی نکا بازدید کرد و از نزدیک مشکلات این واحد را مورد پیگیری قرار داد. ‎

 

صنعت طلا و جواهر یکی از ظرفیت‌های پولساز و اشتغالزاست که به دلیل تورم و افزایش برخی از دستگاه‌های تولید طلا، این حوزه با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه شده و تعطیلی شمار زیادی از کارگاه‌های طلاسازی طی این سال‌ها، نمودی از نارسایی‌ها وچالش‌های این بخش محسوب می‌شود.

البته صنعت طلا و جواهرسازی یکی از فعالیت‌های پولساز و درآمدزایی است که می‌تواند ضمن اشتغالزایی ضامن حصول توفیقات و موفقیت‌های اقتصادی متعدد باشد و دستیابی به این موفقیت مستلزم برنامه‌ریزی‌های هدفمند و اصولی است.

 یوسف عشریه، یکی از فعالان حوزه طلا در شهرستان نکا در حاشیه بازدید سمیه طوسی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: از سال 1392 کارم را با سه نفر و با دو میلیارد و 800 میلیون تومان در شهرستان نکا آغاز کردم و اکنون با به کارگیری 15 نفر در این شغل فعالیت دارم.

وی که دارنده تنها کارگاه طلا سازی دارای مجوز در استان مازندران است گفت: تولیدات این کارگاه در سراسر استان و حتی تهران توزیع می‌شود .

عشریه به تورم افسار گریخته در جامعه اشاره کرد و افزود: با کاهش قدرت خرید مردم، رونق و شکوفایی این صنعت نیز تحت‌الشاع قرار گرفت و میزان خرید مردم نیز کاهش پیدا کرد.

وی، هدف اصلی از احداث این کارگاه طلاسازی را کارآفرینی و ایجاد اشتغال دانست و ادامه داد: اما در شرایط فعلی با مشکلات پیش آمده و تورم، افزایش نیروی انسانی سخت شده است ضمن اینکه پرداخت حقوق و بیمه کارکنان متاثر از این شرایط سخت‌تر شده است.

این تولید کننده افزود: متاسفانه اخذ غیر منطقی مالیات بر ارزش افزوده باعث بالا رفتن قیمت طلا ی ایرانی نسبت به طلای خارجی شد و به همان ترتیب علاقمندی خرید به محصولات خارجی افزون می‌شود و حتی مشکلاتمان را در این حوزه افزون‌تر می‌کند.

عشریه تصریح کرد: کارگاه های زیرزمینی زیادی وجود دارد که بدون پرداخت ارزش افزوده به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما پرداخت ارزش افزوده ما را با مشکل بزرگی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: پیامدهای منفی این رویکرد چالش برانگیز، به ایجاد بستری هموارتر برای واردات طلا و جواهر قاچاق منتهی می‌شود که خود ضربه‌ای سنگین به اقتصاد و تولید کشور است.

این تولید کننده با بیان اینکه در کشوری که بر رونق تولیدات داخلی و جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری تاکید می‌شود افزایش قیمت‌ها با سرعت افسار گریخته دور از انتظار است. اگر حمایت و پشتیبانی مطلوب صورت گیرد می‌توان در حمایت از واحدهای کارگاهی و فعالان حوزه طلا به رونق این صنعت و ارتقای اقتصاد کشور کمک کرد.

عشریه بیان کرد: فعالیت در این عرصه برای جوانان جویای کار و اشتغال، جذاب است اما ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در این حوزه نیاز به حمایت بیشتر از سوی متولیان امر دارد در غیر اینصورت روند ورشکستی و تعطیلی کارگاهی طلا ادامه یافته و افراد زیادی از کار و اشتغال باز می‌مانند.

وی در ادامه خواستار نگاه ویژه استاندار به این واحد تولیدی شد و توجه مسئولان زیربط به این حوزه ها را در ترقی و پیشرفت واحدهای تولیدی موثر دانست.  

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران  نیز در این بازدید، ضمن حمایت همه جانبه استاندار مازندران از اقدامات اقتصادی و کسب و کارهای خرد، از تلاش‌های این واحد تولیدی در سال جهش تولید قدردانی کرد و گفت: مطالباتی را که مطرح شد در سریع ترین زمان ممکن پیگیری خواهم کرد.

وی همچنین به چالش وجود دلالان و تولیدکنندگان زیرپله ای و زیرزمینی اشاره و خاطرنشان کرد: این مشکل، تنها به طلاسازان اختصاص ندارد بلکه این نارسایی بسیاری از واحدهای تولیدی و همچنین کسب و کارهای شناسنامه داری که مالیات و عوارض می دهند را تهدید می کند و از نهادهای نظارتی توقع داریم با برخورد قاطع به واحدهای تولیدی قانونی کمک کنند.

گالری تصاویر

اشتراک گذاری
پیوند ها