امروز : 6 اردیبهشت 1403

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مطرح کرد:

جهاد دانشگاهی مازندران؛ پیشگام در عرصه اشتغالزایی خانوار

کد خبر : 95105 19 تیر 1399
پ

دکتر سمیه قاسمی طوسی در دفتر خبرگزاری ایسنا خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی مازندران به عنوان مجری طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، همکاری خوبی داشت و با احصای مزایا و شناسایی افراد در قالب این طرح توانست در اجرای این طرح موفق عمل کند. ‎

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران ضمن قدردانی از همه دستگاه‌هایی که در این مدت برای تقویت اشتغال خانواده مساعدت کردند، گفت: جهاد دانشگاهی مازندران، به‌عنوان مجری طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، در موضوع اشتغال و معیشت خانوار، پیشگام بود.

دکتر سمیه قاسمی طوسی در دفتر خبرگزاری ایسنا خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی مازندران به عنوان مجری طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، همکاری خوبی داشت و با احصای مزایا و شناسایی افراد در قالب این طرح توانست در اجرای این طرح موفق عمل کند.

وی با تشریح طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، گفت: این طرح از سال 97 در 9 استان به‌صورت پایلوت شروع شد و از سال 98 نیز سایر استان‌ها مشمول اجرای این طرح شدند و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در قالب ملی به عنوان کارفرما، جهاد دانشگاهی، مجری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر طرح در نظر گرفته شدند به همین ترتیب، مراجع متناظر استانی نیز انتخاب شدند.

وی، هدف اصلی از اجرای طرح را بازبینی و ترمیم چرخه معیوب کسب و کار اعلام و تاکید کرد: در روند عادی افراد عموماً با معرفی به بانک، صفر تا صد کار را با تسهیلات بانکی پیش می‌بردند در نتیجه خروجی خوشایندی برای بازار شکل نگرفته و شرایط کسب و کار پایدار به وجود نمی‌آمد بنابراین فردی که بدون علاقه و انگیزه وارد کسب و کار شده بود علاوه بر آسیب و ضرر حاصل، مشکلات بازپرداخت تسهیلات را نیز متقبل شده و آن اشتغال به شکست می‌انجامید.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره هدف توانمندسازی 400 نفر از زنان در بخش مشاغل خانگی، تصریح کرد: در این طرح‌ها معیار بر حسب مهارت فرد بوده و بانوان دارای مهارت با اتصال به پیشران‌ها به بازار هدف متصل می‌شوند.

قاسمی طوسی افزود: پیشران‌ها مجموعه‌ای از افراد متخصص در حوزه کسب و کار و کارآفرینی هستند که وظیفه تقویت افراد ماهر را بر عهده دارند، این تقویت می‌تواند در حوزه‌های مختلفی چون آموزش، دسته‌بندی و مشخص شدن مزیت‌ها و اتصال به بازار هدف انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در استان مازندران 5 مزیت شناسایی و معرفی شد و بانوان در این پنج رسته مشغول فعالیت هستند بیان کرد: یکی از مزیت‌هایی که در استان عملکرد مطلوبی داشت بخش پوشاک بود که در شرایط کرونا هم توانست با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک از ظرفیت خیاطان و دوزندگان بهره ببرد و تولیدات خود را به بازار مصرف عرضه کند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با همکاری واحد جهاد دانشگاهی شروع به‌کار کرد افزود: جهاد دانشگاهی در آینده و ادامه مسیر نیز می‌تواند با دغدغه‌مندی  و تشریک مساعی موجبات گسترش  فعالیت‌های مربوط به اشتغال را فراهم سازد.

قاسمی طوسی در تبیین برنامه‌های آینده‌محور و پیش‌ِ روی دفتر امور بانوان استانداری مازندران اظهار کرد: این دفتر از مجموعه‌های پیشگام در معیشت خانوارها بود و حتی در شرایط پرمخاطره شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را محدود به مصوبات ستاد مقابله با کرونا نکرد و نمونه آن اجرای طرح تجارت الکترونیک بود که مقدمات آن در اسفندماه و ابتدای سال جاری تنظیم شد و امیدواریم در سطح کلان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تهیه مایحتاج و ملزومات خانوار در شرایط کرونا به صورت خرید از سایت‌ها مقدمات موضوع تجارت الکترونیک بود، خاطرنشان کرد: این طرح برای اجرا در سطح محله‌های آسیب‌پذیر و با دامنه گسترده‌تری در حال بررسی است که امیدواریم با هماهنگی استانداری و جذب اعتبار، مراحل طراحی سایت و اجرای گسترده طرح محقق شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اظهار امیدواری کرد: از طریق طرح تجارت الکترونیک در سطح محله‌های آسیب پذیر بتوانیم کسب و کارهای بومی و محلی را  فعال و کمکی ناچیز به خانوارهای آسیب‌پذیر انجام دهیم.

قاسمی طوسی با بیان اینکه فعالیت در حوزه اداره کل بانوان بسیار مشکل است، تصریح کرد: از آنجا که این دفتر، اعتبار مشخصی ندارد و همچنین با تمامی دستگاه‌ها مرتبط است، یک حوزه فرابخشی محسوب شده که گستردگی بسیاری دارد اما سعی می‌کند با توجه به نیازها و مقتضیات و اجرای روش‌ها و برنامه‌های نوین و مدرن خدمتی ماندگار ارائه کند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
پیوند ها