معاونت عمرانی فرمانداری رامسر/ توسعه زیرساخت‌های نوین آبیاری گامی مؤثر در افزایش بهره‌وری و تقویت امنیت غذایی است

طی آیینی ؛ افتتاح پروژه احداث بند انحرافی و کانال آب زراعی روستای شستا،بخش دالخانی شهرستان رامسر با حضور رضا آقاگلی معاون امور عمرانی فرمانداری، بهنام جنت علیپور بخشدار بخش دالخانی، انوشیروان خلعتبری رییس شورای بخش دالخانی، ابوالحسنی ریاست اداره جهاد کشاورزی،اشکانی ریاست اداره منابع طبیعی، دهیار و اعضای شورای اسلامی شستا و اهالی روستا صبح روز دوشنبه ۲۵ خردادماه در روستای شستا برگزار گردید.

پروژه احداث بند انحرافی و کانال آب زراعی روستای شستا شامل اجرای ۱۱۵ متر کانال به همراه ۴ عدد دریچه تنظیم آب، با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۱۰۳ میلیون ریال، پس از آغاز عملیات اجرایی در سال ۱۴۰۳، در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری رسید.

هدف از اجرای این پروژه، مدیریت بهینه منابع آب، کاهش هدررفت آب کشاورزی، افزایش راندمان انتقال آب، بهبود توزیع عادلانه آب بین بهره‌برداران و ارتقای بهره‌وری اراضی کشاورزی منطقه عنوان شده است.

این پروژه علاوه بر روستای شستا، پنج روستای شستا، بصل‌کوه، چالکرود، شاهمرادمحله و کلایه‌بن را تحت پوشش قرار می‌دهد. 

همچنین ۳۲۵ هکتار اراضی باغی و ۱۸ هکتار اراضی زراعی از مزایای این طرح بهره‌مند شده و ۶۸۵ بهره‌بردار بخش کشاورزی از خدمات آن استفاده خواهند کرد.

در آیین افتتاح این پروژه، رضا آقاگلی معاونت برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان رامسر، ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی به مدیران، کارکنان و خانواده بزرگ جهاد کشاورزی، نقش مشارکت مردمی را در توسعه و اجرای طرح‌های عمرانی و کشاورزی بسیار مهم دانست و اظهار کرد: بدون همکاری، همدلی و خودیاری مردم و شوراهای اسلامی، خدمت‌رسانی مطلوب به مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در توسعه کشور افزود: وقتی از کشاورزی سخن می‌گوییم، در واقع از اشتغال، امنیت غذایی و تأمین نیازهای اساسی مردم صحبت می‌کنیم. کشاورزان و دامداران به‌عنوان سربازان عرصه تولید، نقش ارزشمندی در تأمین کالاهای اساسی و معیشت جامعه ایفا می‌کنند.

معاونت برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان رامسر با اشاره به شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی خاطرنشان کرد: با وجود شرایط خاص اقتصادی، به برکت تلاش تولیدکنندگان، کشاورزان و دامداران، کمبودی در بازار احساس نمی‌شود و کالاهای مورد نیاز مردم به وفور در دسترس است. از تمامی فعالان حوزه اقتصادی که بی‌ادعا و دلسوزانه در این مسیر تلاش می‌کنند، صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

آقاگلی با اشاره به شرایط اقلیمی منطقه گفت: با توجه به نیمه‌خشک بودن طبیعت منطقه، لازم است از روش‌های علمی و نوین برای مدیریت منابع آب استفاده شود. نهرهای سنتی موجب هدررفت آب می‌شوند، اما اجرای پروژه‌هایی مانند احداث بند انحرافی و کانال‌های بهسازی‌شده، نقش مهمی در افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آبی دارد.

وی بر ضرورت فاصله گرفتن از روش‌های سنتی و بهره‌گیری از دانش روز تأکید کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس‌های فنی برای کشاورزان و دامداران می‌تواند زمینه ارتقای دانش و افزایش بهره‌وری در این بخش را فراهم کند و ما نیز در کنار فعالان این حوزه، آماده هرگونه همکاری و حمایت هستیم.

معاون عمرانی فرمانداری در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرای پروژه‌های مشابه، شاهد توسعه هرچه بیشتر بخش کشاورزی، افزایش بهره‌وری منابع آب و تقویت امنیت غذایی مردم و شهروندان باشیم

گفتنی است اجرای این پروژه نقش مؤثری در ساماندهی شبکه آبیاری، کاهش تلفات آب، تأمین پایدار آب مورد نیاز اراضی کشاورزی و حمایت از تولید و اشتغال در بخش کشاورزی منطقه خواهد داشت.

در پایان این مراسم از همکاری و مشارکت مردم، اعضای شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها، مدیریت جهاد کشاورزی، پیمانکاران، بهره‌برداران و تمامی عوامل اجرایی که در طراحی، تأمین اعتبار و اجرای این پروژه نقش‌آفرینی کرده‌اند، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

بهنام علیپور بخشدار بخش دالخانی در آیین بهره‌برداری از پروژه احداث بند انحرافی و کانال آب زراعی روستای شستا گفت: این پروژه با هدف مدیریت بهینه منابع آب، کاهش هدررفت آب کشاورزی و افزایش بهره‌وری اراضی منطقه اجرا شده و نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز کشاورزان پنج روستای بهره‌مند از این طرح خواهد داشت.

چاپ محتويات