امروز : 1 آذر 1403

خدمات میز خدمت

میز خدمت الکترونیک اصطلاحی‌ است که این روزها در حوزه خدمات فناوری اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی زیاد شنیده می شود. مدیران و کارشناسان نظام اداری و دپارتمان‌های فناوری اطلاعات در راستای توسعه خدمات الکترونیک مطبوعشان سعی در گسترش دامنه میز خدمت الکترونیک دارند.

سازمان اداری و استخدامی کشور مطابق بخشنامه شماره  ۱۵۳۸۵۸۸ مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ دستورالعملی به ادارات و سازمان‌ها ابلاغ کرد که طی آن به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایت مندی آنان دستگاه های اجرایی و استانداری ها مکلفند نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل «میز خدمت الکترونیکی» و آموزش متصدیان آن اقدام کنند.

این دستورالعمل که با عنوان «حقوق شهروندی در نظام اداری» مطرح شده، کلیه دستگاه های اجرایی را موظف می‌کند که نسبت به راه‌اندازی میزخدمت الکترونیکی تحت سامانه ای الکترونیکی و قابل دسترس از طریق وب و دستگاه های ارتباطی قابل حمل هوشمند، اقدام کنند.


دستورالعمل میز خدمت (بخشنامه شماره ۱۵۳۸۵۸۸ مورخ ۰۷/۰۹/۱۳۹۶ سازمان اداری و استخدامی کشور)

به استناد بند ۲ ماده (۱۸) و در اجرای ماده (۱۷) تصویب نامه شورای عالی اداری با عنوان "حقوق شهروندی در نظام اداری" به شماره ۱۱۲۷۱۲۸ مورخ ۲۸‏‏/۱۲‏‏/۹۵ و به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایت مندی آنان از عملکرد دستگاه های اجرایی، "دستورالعمل میزخدمت" به شرح پیوست ابلاغ می گردد. دستگاه های اجرایی و استانداری ها مکلفند نسبت به برنامه ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل مذکور و آموزش متصدیان میزخدمت اقدام نموده و نماینده تام الاختیار خود را حداکثر طی مدت یک ماه از ابلاغ، به سازمان اداری و استخدامی کشور معرفی کنند.

با توجه به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است علاوه بر نظارت بر اجرای دستورالعمل مذکور و اعمال نتایج پیشرفت در نظام ارزیابی عملکرد هر یک از دستگاه های اجرایی، گزارش عملکرد اجرای این دستورالعمل را هر شش ماه یک بار به شورای عالی اداری ارائه کند، لذا ضرورت دارد تمامی دستگاه های اجرایی گزارش نتایج اقدامات مرتبط را  به سازمان اداری و استخدامی کشور و واحدهای استانی مربوط به موقع ارسال کنند. فرمانداران مسئول نظارت عالیه بر اجرای میز خدمت در واحدهای شهرستانی هستند. این دستورالعمل جایگزین بخشنامه شماره ۷۱۹۳‏‏/۲۰۰ مورخ ۳۰‏‏/۳‏‏/۱۳۹۰ می شود.

 

براساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص استقرار میز خدمت حضوری در دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌ها مکلفند نسبت به استقرار میز خدمت حضوری به گونه‌ای اقدام کنند که زمینه استقرار میز خدمت الکترونیک طبق زمان‌بندی تعیین‌شده در دستورالعمل "میز خدمت" فراهم و پس از استقرار میز خدمت الکترونیک، میز خدمت حضوری محدود شود.

خدمات قابل ارائه در میز خدمت فرمانداری شهرستان چالوس

معاونت توسعه مدیریت و منابع
1.    آزادسازی مدرک تحصیلی مناطق محروم
2.    ثبت شکایت از عملکرد دفاتر پیشخوان دولت
3.    رسیدگی به درخواست های فارغ التحصیلان دانشگاهی جهت جذب و پذیرش امریه در فرمانداری ها و بخشداری های محروم کشور (سطح استانی)
4.    صدور گواهی های کسر خدمت، اشتغال به خدمت و امورات مربوط به پایان خدمت مشمولین وظیفه شاغل در استانداری )فرمانداری ها و بخشداری ها)
5.    برقراری حقوق ورثه بازنشستگان
6.    پرداخت کمک هزینه ازدواج به بازنشستگان و فرزندان آنها
7.    پرداخت کمک هزینه فوت به ورثه بازنشستگان
8.    احتساب سنوات خدمت کارکنان دستگاه های دولتی در شهرها و مناطق جنگی و عملیاتی به متقاضیان واجد شرایط

معاونت هماهنگی امور اقتصادی
9.    راهبری صدور مجوزهای سرمایه گذاری درشهرستان
10.    رسیدگی و رفع مسائل و مشکلات سرمایه گذاران با همکاری دستگاه های ذیربط
11.    تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال (تشکیل و راه اندازی ستاد تسهیل شهرستان(
12.    معرفی فرصت های سرمایه گذاری شهرستان
13.    رفع موانع اشتغال با هماهنگی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی
14.    رسیدگی و رفع مسائل و مشکلات اتحادیه های صنفی شهرستان با همکاری دستگاه های ذیربط
15.    رفع موانع اشتغال با هماهنگی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی

حوزه فرماندار
16.    رسیدگی و پاسخگویی به درخواست ها و شکایات ارباب رجوع از دستگاه های اجرایی شهرستان
17.    رسیدگی و حل مسائل و مشکلات زنان آسیب دیده و آسیب پذیر
18.    هماهنگی با دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد در حل مسائل و مشکلات زنان شهرستان

معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی
19.    صدور مجوز برای تشکل های صنفی، سیاسی، دانشجویی و کارگری
20.    صدور مجوز برگزاری تجمعات
21.    صدور مجوز دفاتر فرعی احزاب و گروه های سیاسی و در سطح شهرستان
22.    رسیدگی به درخواست ها و موضوعات تقسیمات کشوری
23.    پاسخگویی به شکایات فرق، اقوام و مذاهب
24.    پرداخت خسارات ناشی از حوادث امنیتی
25.    تسهیل روند صدور پروانه فعالیت برای سازمان های مردم نهاد
26.    رسیدگی به مسائل و مشکلات سازمان های مردم نهاد با هماهنگی دستگاه های اجرایی ذیربط

معاونت هماهنگی امور عمرانی
27.    صدور مجوز نقل و انتقال تاکسی از شهری به شهر دیگر
28.    صدور مجوز راه اندازی مرکز معاینه فنی خودرو
29.    رسیدگی به شکایات مناقصات
30.    رسیدگی به مسائل و مشکلات مراکز معاینه فنی خودروها
31.    صدور مجوز ترک تشریفات پروژه های عمرانی شهرستان
32.    پاسخگویی مراجعات کمیسیون ماده 99 از طریق تلفن دبیرخانه مستقر در دفتر فنی
33.    رسیدگی به درخواستهای حوادث غیرمترقبه
34.    ثبت گزارش مخاطرات و خسارات ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه
35.    پرداخت خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه و بحران ها
36.    رفع مسائل و مشکلات شوراها و شهرداری ها
37.    رسیدگی به تخلفات شهرداری ها
38.    راهبری و پشتیبانی شوراهای اسلامی روستا و دهیاری ها