امروز : 10 فروردین 1403

برگزاری کارگاه آموزشی بانوان فرهنگ یار ترافیک ویژه بانوان شاغل دستگاه های اجرایی مازندران

کد خبر : 114543 29 تیر 1401
پ

با همکاری دفتر امور زنان وخانواده استانداری و پلیس راهور استان کارگاه " آموزشی بانوان فرهنگ یار ترافیک" ویژه بانوان شاغل دستگاه های اجرایی و با حضور رئیس پلیس راهور استان و معاون مدیرکل بانوان در محل سالن جلسات پلیس راهور استان برگزار شد. ‎

سرهنگ نصرالله بیگلری روز چهارشنبه 29 تیرماه در "کارگاه آموزشی بانوان فرهنگ‌یار ترافیک" دستگاه‌های اداری که با همکاری امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در سالن همایش راهنمایی و رانندگان استان برگزار شد از روند فزاینده مرگ و میر عابران پیاده در مازندران انتقاد کرد و گفت: عابران پیاده ۶۰ درصد از فوت‌شدگان ناشی از تصادف در مازندران را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این که افراد سالخورده بیشتر از سایر عابران پیاده بر اثر تصادف در مازندران  فوت می‌کنند  ، افزود : در مجموع ۴۰ درصد عابران پیاده‌ای که پس از تصادف فوت می‌کنند ، بیش از ۶۰ سال سن دارند.

رئیس پلیس راهور مازندران خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای استفاده شهروندان از پل‌های عابر پیاده شد و گفت: ۲۹۷ پل عابر پیاده در استان وجود دارد ولی تنها پنج درصد عابران پیاده از آنها استفاده می‌کنند.  

سرهنگ بیگلری غیراستاندارد بودن پل‌ها از جمله برقی نبودن را مهم‌ترین علت خودداری مردم از تردد بر روی این سازه‌های آهنی برشمرد.

وی نصب و فعالیت دوربین‌های هوشمند پایش تصویری را هم در کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن موثر دانست و خواستار جدیت بیشتر برای افزایش نصب اینگونه دوربین‌ها در جاده‌های استان شد. 

سرهنگ بیگلری به ۱۱۴ نقطه حادثه‌خیز استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه امسال تنها در دو نقطه مشکل حل شد.

وی بر ضرورت نصب و راه‌اندازی دوربین ثبت تخلفات و پایش تصویری هوشمند در مناطق مختلف مازندران تاکید کرد و  افزود: این دوربین‌ها، علاوه بر ثبت تلخفات رانندگی و کاهش بار ترافیکی، در ایجاد امنیت عمومی در جامعه نیز نقش بسزایی دارند.

رئیس پلیس راهور مازندران به ترافیک کمربندی غربی در مرکز استان اشاره کرد و آن‌را ناشی از وجود مرکز میدان‌بار در این نقطه دانست که قرار بود پیش از این به محل دیگر انتقال پیدا کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: در صورت عملی شدن این اقدام علاوه بر کاهش بار ترافیک دسترسی شهروندان نیز به این میدان‌بار در جاده ساری- قائمشهر آسان‌تر خواهد شد.

سرهنگ بیگلری ادامه داد: بنا به گزارشات پزشکی قانونی سالانه ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادفات فوت می‌کنند که ۳۲ یگان و ارگان به‌طور غیرمستقیم و ۸ ارگان به‌طور مستقیم در بروز این حوادث نقش دارند.

وی نقش راهداری‌ها و شهرداری‌ها را در کاهش تصادفات برون و درون شهری مهم دانست و خواستار مطالبه جدی مردم برای علل این حوادث شد.

سرهنگ بیگلری تاکید کرد: تمامی بریدگی‌های جاده‌های مازندران باید به دوربرگردان‌های استاندارد تبدیل شود تا بتوان از سوانح رانندگی جلوگیری کرد.

سرهنگ بیگلری افزود: زنان به عنوان کنشگران جامعه و همچنین به عنوان تربیت‌کنندگان هسته‌های مرکزی نیاز به آموزش مستقیم و غیر مستقیم دارند و پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران این آمادگی را دارد تا آموزش‌های لازم را به این قشر از جامعه به‌عنوان "بانوان فرهنگیار ترافیک" ارائه کند.

وی افزود: همراهی زنان جامعه با اقشار مختلف در قالب طرح بانوان فرهنگ‌یار ترافیک و در راستای توسعه انضباط ترافیکی در سطح مواصلاتی درون و برون شهری استان موجب موفقیت این طرح می‌شود.

نقش زنان در فرهنگ‌سازی ترافیک

رئیس آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران، در ادامه نقش بانوان را در آشنایی کودکان با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و فرهنگ ترافیک مهم دانست و گفت: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و از این تعداد حدود ۶۰ درصد راننده هستند که در صورت آموزش و توانمندسازی درست می‌توانند به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم و موثر در اصلاح فرهنگ ترافیک عمل کنند.

وی به طرح بانوان فرهنگیار ترافیک اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح آموزش تعدادی بانوان فرهنگیار ترافیک از سوی راهنمایی و رانندگی اجرا  و این بانوان با دریافت حکم به ایفای نقش در این حوزه می‌پردازند.

سرهنگ یعقوب تقوی موتور سیکلت‌سواران و عابران پیاده را مهم‌ترین تهدید در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: بیشترین مرگ‌ومیر مربوط به این دو گروه است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از فرهنگ سازی به دست زنان صورت می‌گیرد زیرا آنها مربیان جامعه و خانواده بوده و نقش محوری در آموزش به فرزندان، همسران و برادران خود دارند.

سرهنگ یعقوبی به استفاده عموم از پل هوایی در جهت کاهش تصادفات تاکید کرد و مکانیزه شدن پل‌ها را برای سهولت در تردد الزامی دانست.

اصلاح فرهنگ راهنمایی و رانندگی؛ نیاز امروز جامعه

معاون دفتر امور زنان و خانواده نیز در ادامه گفت: با توجه به نقش موثر زنان در آموزش و ترویج و انتقال فرهنگ پلیس راهنمایی و رانندگی این طرح را اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران جهت بهره‌گیری و جلب مشارکت زنان در فرهنگ‌سازی رعایت اصول صحیح رانندگی و پیشگیری و کاهش سوانح اجرا می‌کند.

روفیا مجیدی بر لزوم اصلاح و تغییر رفتارهای اجتماعی از جمله راهنمایی و رانندگی اشاره و اجرای آن را نیاز امروز جامعه دانست و افزود: یکی از ضرورت‌های امروز همگانی شدن آموزش در زمینه فرهنگ‌سازی ترافیکی است که باید از همه ابزارها، امکانات و نیروهای تاثیرگذار و مرجع جامعه بهره گرفت.

وی گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی باید در تمام حوزه‌ها و سازمان‌ها به عنوان یک وظیفه مهم، ملموس باشد و البته زنان به‌عنوان همیاران ترافیک می‌توانند در این زمینه نقش اثرگذاری داشته باشند.

گالری تصاویر

اشتراک گذاری
پیوند ها