En امروز : 6 اردیبهشت 1403

استاندار، عنوان کرد:

هدف گذاری 25 درصدی تولید محصولات کشاورزی کشور در مازندران / توانمندی‌های صادراتی استان باید به درستی معرفی شود

کد خبر : 115209 26 مرداد 1401فرهنگی
پ

استاندار مازندران به سیاستگذاری و هدف گذاری برای افزایش محصولات کشاورزی در این استان اشاره کرد و گفت: در هدفگذاری انجام شده ۲۵ درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید خواهد شد. ‎

 

سید محمود حسینی پور روز چهارشنبه در دیدار و نشست رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون ۱۱.۵درصد از تولیدات کشاورزی کشور را در این خطه تولید می شود که مقام نخست تولیدات کشاورزی کشور را این استان دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به این میزان از حجم تولیدات کشاورزی در مازندران اما هنوز از ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی استان به کشورهای همسایه بدرستی استفاده نشده است.

استاندار مازندران ادامه داد: بازار کشورهای همسایه تشنه محصولات کشاورزی مازندران هستند و اخیرا روسیه متقاضی صیفی جات استان شده است.

وی یادآور شد: از رقم ۲۷۰ میلیارد دلار واردات روسیه که صورت می گیرد،۱۱ میلیارد دلار آن مربوطه به صیفی جات است و با وجود چنین پتانسیلی مازندران از آن هنوز برای صادرات استفاده نکرده است.

حسینی پور به دستور رئیس جمهور مبنی بر تولید برنج در استان های مازندران و گیلان و رساندن کشور به خودکفایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این محصول؛ مازندران به عنوان یک استان مهم کشور در زمینه تولید گندم نیز به شمار می رود که بخشی از این کشت به صورت دیم در حال انجام است.

وی ابراز داشت: توقع ملی در توسعه اقتصادی و کشاورزی به مازندران در حالی است که باید در حوزه آمایش آب برنامه هایی دیده شود تا به این سطح از توقعات دست یابیم.

استاندار مازندران اضافه کرد: نباید در حوزه تامین آب دل نگرانی های بی جهت برای مردم منطقه ایجاد کنیم و باید شرایط به گونه ای مدیریت شود تا در کشاورزان ایجاد انگیزه کنیم و مردم به سمت کشاورزی و حفظ زمین بروند.

وی از آب به عنوان یکی از مهمترین مولفه های گرایش مردم به کشاورزی نام برد و گفت: در این قضیه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو می توانند نقش اثرگذار و مهمی را ایفا کنند.

حسینی پور عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور به مازندران سه هزار میلیارد تومان برای زهکشی زمین های زراعی استان مصوب شد که تاکنون ۹ میلیارد تومان تخصیص یافته است و نیازمند تقویت است، زهکشی در مدیریت و مصرف آب مساله اصلی است.

وی اعلام کرد : اما در کشور با چنین وضعیتی که در دیگر کشورهای دنیا در حوزه بحران آب شاهد هستیم را نداریم و باید در سطح کلان تصمیمات بیشتر متوجه این موضوع باشد.

استاندار مازندران با این که در صدد هستیم این استان را به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام تبدیل کنیم، گفت: با توجه به عدم سنخیت برنامه های گردشگری در برخی کشورهای همسایه با آموزه های دینی و اسلامی این هدفگذاری مورد نظر است تا مازندران به الگویی از گردشگری اسلامی تبدیل شود. 

وی ادامه داد: با این کار مازندران به کانون و محلی برای گردشگران مسلمان که علاقمند به تفریحات سالم هستند، مبدل می شود.

در سفر یکروزه رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به مازندران که چند تن از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی وی را همراهی کردند، پس از دیدار با استاندار از بخش های کشاورزی زراعی و باغی منطقه ساری و میاندورود بازدید بعمل آمد و سپس درنشستی  وضعیت کشاورزی مازندران با حضور مسوولان استان برسی شد

گالری تصاویر

اشتراک گذاری