امروز : 7 اردیبهشت 1403

جلسه کنترل و هدایت سیلاب رودخانه روستای مزگاه بخش مرکزی شهرستان نوشهر به ریاست سعید یزدانی فرماندار شهرستان نوشهر

کد خبر : 102189 3 اسفند 1399
پ

جلسه کنترل و هدایت سیلاب رودخانه روستای مزگاه بخش مرکزی شهرستان نوشهر ‎

🔻جلسه کنترل و هدایت سیلاب رودخانه روستای مزگاه بخش مرکزی شهرستان نوشهر


⭕️ این جلسه امروز به ریاست #سعیدیزدانی فرماندار شهرستان نوشهر و با حضور #یزدانکرد بخشدار بخش مرکزی، محمد رضا قمی ریاست شورای بخش، روسای ادارات منابع طبیعی،بنیاد مسکن، محیط زیست، کارشناسان اداره امور منابع آب و شوراها و دهیاری روستا مزگاه برگزار شد.


✴️ سعید یزدانی فرماندار شهرستان نوشهر در این جلسه با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در بحث کنترل و مهار سیلاب در این روستا طی سالها گذشته توسط مسئولان محلی این روستا بیان داشتند: نگاه به روستاها باید توسعه محورانه در راستای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و پیشگیری از مشکلات اجتماعی آن باشد و نباید با مشکلات چون سیلاب و جاری شدن سیل در روستاها عاملی برای ناامیدی مردم از زندگی در روستاها شده و از  مهاجرت‌ مردم از روستا نه تنها ممانعت نکرده، بلکه به آن شتاب دهیم.

✴️ وی افزود: مقاومت و پایداری مقابل سیل‌های و سیلاب در زمان حاضر در این روستا با توجه به اقدامات صورت گرفته افزایش یافته، اما این کافی نبوده و باید فکر اساسی و پایدار برای آن با توجه به پیشرفت ها و تجریبات کسب شده انجام داده و رفع این چالش منطقه ی زیاد سخت نیست و فقط همت و پیگیری و اراده مسئولان امر را می طلبد.

✴️ ریاست ستاد بحران شهرستان نوشهر در ادامه تصریح کردند: با توجه به مختصات جغرافیایی روستای مزگاه و قرار گرفتن آن در خط جلگه و تساوی سطح روستا با دریا، اگر تاریخچه آبگرفتگی ها و سیل ها در شهرستان نوشهر را ورق بزنیم، بدون‌ شک نام روستای مزگاه در بیشتر صفحات به چشم میخورد.

⏺️ یزدانی در ادامه خاطرنشان کرد: با جاری شدن هر سیلی حداقل شصت درصد روستای مزگاه با آن درگیر شده و به منازل، باغات و زندگی مردم آسیب جدی وارد میشود و علیرغم تمام تلاشهای صورت گرفته توسط شورای اسلامی و دهیاری این روستا همچون افزایش سطح بعضی از نقاط دیواره های حفاظتی و هدایت آب به داخل آن منجرب به رفع این مشکل نشده و دهیاری و شورا نمیتواند خود به تنها این مشکل را کامل برطرف نمائید و باید با همت دستگاه های اجرایی متولی این مشکل در اسرع وقت مرتفع شود.

⏺️ در این جلسه مقرر شد، اداره امور منابع آب با تهیه طرح با تمام اصول و ضوابط قانونی و همچنین جذب اعتبارات استانی و ملی این مشکل برطرف شود و باتوجه به رایزنی دکتر محسنی بندپی نماینده مجلس و سعید یزدانی فرماندار شهرستان نوشهر با مدیرکل بحران استان مازندران ایشان نیز قول مساعدت جهت همراهی و همکاری دادند.

✴️ روستای مزگاه از توابع بخش مرکزی نوشهر و از شرق به روستای چلک و از غرب به روستای بندپی و از شمال به سواحل نیلگون دریای خزر و از جنوب به جنگل شمال با درختان انبوه قرار دارد .

✴️ این روستا تقریبا در حدود سال ۱۳۲۰ شکل گرفت و در بدو این روستا سرزمینی بکر و پر از گونه های درختان و بوته‌های انبوه تمشک و پر از درختان بلوط یا مازو و در گویش محلی “مازی” بود که بعدها معروف به “مازی گاه” و به مرور “مزگا” نامیده شد و بر سر زبانها در مناطق جاری شد.

🗓 یکشنبه ۳ اسفندماه ۹۹

✅ روابط عمومی فرمانداری شهرستان نوشهر

اشتراک گذاری
گالری فیلم و عکس
پیوند ها