En امروز : 7 اردیبهشت 1403

استاندار مازندران: سند آمایش نوآوری و فناوری باید نتایج اجرایی به همراه بیاورد / ضرورت پژوهش های کاربردی متناسب با نیازهای استان

کد خبر : 107255 6 آذر 1400فرهنگی
پ

سید محمود حسینی پور، با اشاره به این که پژوهش باید گرهی از مشکلات مازندران باز کند، گفت: پژوهش های کاربردی مساله محور و متناسب با نیازهای استان در دستور کار قرار گیرد. ‎

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران، سید محمود حسینی پور در دهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به اینکه پژوهش، ابزاری موثر برای اخذ بودجه در کشور است، خاطرنشان کرد: متاسفانه کمتر شاهد پژوهش هایی هستیم که به کار مدیریت و حوزه اجرایی بیاید و متناسب با نیازهای استان باشد.

استاندار، ادامه داد: بسیاری از این تحقیقات و پژوهش ها فقط تبدیل به کتاب و اسناد شده است و بی آن که در روند پیشرفت کار در دستگاه های اجرایی کمک کند، در قفسه های مدیران خاک می خورد.

حسینی پور با بیان این که اولویت های استان مازندران در حوزه پژوهش باید مشخص و احصاء شود، گفت: درک این مهم؛ که چه میزان از این پژوهش ها به کار استان در حوزه اجرایی آمده است و در چه بخش هایی نیاز به کار پژوهشی جدی داریم، محتاج آسیب شناسی است.

نماینده عالی دولت در مازندران، با اشاره به این که ترافیک از جمله مشکلات اساسی استان است که مردم مازندران و گردشگران از آن رنج می برند، تصریح کرد: باید با پژوهش های علمی و عملیاتی و تجهیز مکانیزه راه های مواصلاتی استان گره های ترافیکی را باز کنیم.

حسینی پور، با بیان این که 5 طرح اولویت دار پژوهشی که اجرای آن می تواند مشکلات و موانع استان را در بخش های اساسی مرتفع نماید، بزودی مشخص و تدوین شود، تاکید کرد: دستگاه های اجرایی، اولویت های دستگاه متبوع را با دیدگاه و نظرات کارشناسی در این راستا مطرح کنند.

وی، با اشاره به این که سند آمایش نقشه راه است و مدیران باید آن را اجرا کنند، اظهار کرد: تفسیر دقیق سند آمایش و متناسب سازی آن با شرایط میدانی و عملیاتی بسیار مهم و تعیین کننده است و وضعیت کل استان باید در سند آمایش به خوبی توصیف شود.

وی گفت: در مباحث فناوری با توجه به نخبگان و منابع انسانی شایسته ای که در استان هستند، باید بیش از پیش توسعه پیدا کنیم.

استاندار با بیان این که باید از نگاه سنتی به نگرش های نوین کوچ کنیم و به توانمندی جوانان خود متکی باشیم، تصریح کرد: راهبرد استفاده از ظرفیت جوانان و چالش های اساسی استان در این سند دیده شود.

حسینی پور افزود: در سند آمایش باید به دریا و جنگل به عنوان ظرفیت های والای مازندران نگاه تحولی داشت و نقش راهبردی استان در تصمیمات ملی باید دیده شود.

وی با اشاره به این که در تدوین این سند در قالب ملی، مدیرانی که در استان طی سالهای اخیر کار اجرایی کردند را باید درگیر کنیم، گفت: بهره گیری از نخبگان، جوانان و ظرفیت های شهرستانی در اجرایی و عملیاتی کردن این سند باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان، یادآور شد: سند آمایش نوآوری و فناوری باید بنحوی تدوین و نوشته شود که سیاست های آن در استان قابلیت اجرایی داشته باشد و نگاه به آینده در این سند مورد توجه جدی باشد و نقش حوزه فناوری در آن بصورت دقیق مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد و سهم بری و نقش نخبگان استان در این سند نگریسته شود.

استاندار با تاکید بر این که برای احیای روستاهای مازندران می بایست طرح مهاجرت معکوس در سند دیده شود تا با کمک نخبگان جوان این مهم را عملیاتی کنیم، افزود: طی بازه زمانی ۳ ماهه سند آمایش نوآوری و فناوری با استفاده از نظرات کارشناسی و تخصصی بازنگری و تبیین شود، چرا که ثروت ۳ میلیون مازندرانی براساس راهبردهای این سند توسعه پیدا می کند.

گالری تصاویر

اشتراک گذاری