En امروز : 15 اردیبهشت 1403

استاندار مازندران، عنوان کرد:

ضرورت ارائه راهکارهای نوین در بهینه‌سازی مصرف آب از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان / میزان مصرف آب در مازندران باید به طور دائم پایش شود

کد خبر : 138869 2 اردیبهشت 1403فرهنگی
پ

استاندار مازندران؛ گفت: برای برداشتن گام های موثر برای بهینه سازی مصرف آب راهی جز بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور شناسایی و ارائه راهکارهای نوین در این راستا نداریم. ‎

 

استاندار مازندران گفت: مدیریت مصرف آب باید به موازات مدیریت منابع آبی در مازندران جدی گرفته شود که تحقق این موضوع مستلزم مشارکت مردم و پای کار آوردن بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌ها و رسیدن به راهکارهای مناسب است.

سید محمود حسینی‌پور شنبه در نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آبی و سازگاری با کم‌آبی استان در سال ۱۴۰۳ که با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل اهمیت مساله آب در کشور دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را برای رفع چالش‌های این بخش انجام داد که بخشی از این اقدامات در مازندران بود.

وی افزود: سال گذشته برای ما سال سختی بود و عبور از دشواری‌های پارسال به راحتی میسر نبود، جز با تلاش جهادی ۲ دستگاه مؤثر یعنی آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان که قدردانی می‌کنم. تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفت و یک بخشی از نگرانی‌ها برطرف شد. اجازه ندادند مساله آب در استان به بحران آب تبدیل شود.

نماینده عالی دولت در مازندران، خاطرنشان کرد: مساله ما در مازندران مدیریت آب است و باید در زمینه مدیریت آب بیشتر کار کنیم. با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند «جهش تولید با مشارکت مردم»، در بخش آب هم باید مشارکت مردم را تعریف کنیم.

حسینی‌پور، تصریح کرد: لازم است که بخش خصوصی را وارد حوزه اجرای زیرساخت‌های مرتبط با آب کنیم. در اسرع وقت باید کارگروه بررسی فعالیت و مشارکت بخش خصوصی در حوزه آب تشکیل شود. دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان استان با محوریت معاونت عمرانی و همراهی شرکت آب منطقه‌ای استان در این زمینه باید وارد عمل شوند و کار را آغاز کنند. انتظار دارم در جلسه بعدی گزارش لازم در این زمینه ارائه شود. دستگاه‌های دیگر مانند جهاد کشاورزی و صمت نیز باید در این کارگروه حضور داشته باشند و کمک کنند.

وی با اشاره به نقش مازندران در تولید و تامین محصولات کشاورزی، افزود: الگوی مصرف ما در مازندران برای آب آشامیدنی و آب کشاورزی الگوی غیرمنطقی است. هنوز نتوانستیم فناوری‌های نوین که دنیا مورد استفاده قرار می‌دهد را مورد استفاده قرار دهیم. متاسفانه در این زمینه بسیار عقب هستیم.

استاندار مازندران افزود: تغییر در سبک زندگی ایرانیان که متاسفانه از فرهنگ قناعت و سازگاری با محیط زیست به فرهنگ مصرف‌گرایی از منابع طبیعی سبب شده که برداشت بیش از ظرفیت منابع آب را شاهد باشیم که از چالش‌های اصلی مدیریت منابع آب در این استان است.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: برای برداشتن گام جدی در این مسیر راهی جز بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور شناسایی و ارائه راهکارهای نوین در بهینه‌سازی مصرف آب بخش‌های مختلف استان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: باید از روش‌های سنتی در کشاورزی فاصله بگیریم. انتظار این است که دبیرخانه شورای حفاظت از منابع آب استان گزارش عملکرد دستگاه‌های عضو برای کمک به تغییر شیوه کشاورزی و بهبود میزان مصرف آب را دریافت کند. میزان مصرف آب در مازندران باید به طور دائم پایش شود.

استاندار مازندران، اظهار کرد: باید توسعه آبیاری قطره‌ای در باغ‌های استان به صورت سیستمی مورد توجه قرار بگیرد. نقشی باید برای همه دستگاه‌ها اعم از فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها دیده شود و البته مردم هم باید مشارکت جدی داشته باشند. کشاورزی در استان باید با توجه به آمایش سرزمینی و نقشه راه توسعه پیدا کند. زنجیره آب باید به طور کامل رصد شود که بدانیم از تولید تا مصرف چه فرآیندی در استان طی می‌شود.

حسینی‌پور افزود: کشاورزی باید بر اساس سند آمایش انجام شود. موافق نیستیم که هر کسی در هر جایی هر محصولی که دلش خواست کشت کند. اقتصاد کشاورزی باید به اقتصاد تجاری و صنعتی تبدیل شود.

وی افزود: توسعه و ساماندهی شبکه آبیاری مدرن و هوشمند باید در دستور کار مدیریت شهری ما قرار بگیرد. حتی باید نسبت به مدیریت آب روستایی با توجه به این‌که بخش اعظمی از آب در روستاها هدر می‌رود برنامه داشته باشیم. اگر در این زمینه مدیریت نکنیم ممکن است در آینده با متروکه شدن برخی از روستاها مواجه شویم.

استاندار مازندران درباره تأمین آب صنایع در استان گفت: یکی از راهبردهای اساسی در این زمینه ایجاد واحدهای صنعتی در مناطق ساحلی است.

حسینی‌پور، خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر این است که با روش‌های علمی و مدل‌های معتبر مشخص کنیم طی ۲۵ سال آینده کدام فصل یا ماه‌های سال مشکل بارندگی داریم. باید به یک الگوی مشخص برسیم و پیش‌بینی‌های لازم را برای آینده داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه نیازهای آبی در استان به آینده‌پژوهی و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در زمینه تولید و مصرف آب نیاز داریم. انتظار می‌رود که در این جلسات از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز دعوت شود.

استاندار مازندران با بیان این‌که آبخیزداری و آبخوان‌داری راهکار مدیریت منابع آبی در مازندران هستند، گفت: رویکرد مدیریت پایدار آب نیازمند ایجاد سیستمی پویا و یکپارچه در استان مازندران است.

 

گالری تصاویر

اشتراک گذاری