En امروز : 1 آبان 1403

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران:

یک تشکل بالادستی و فراگیر برای مدیریت زنجیره برنج شکل می گیرد

کد خبر : 142339 20 تیر 1403فرهنگی
پ

سید عباس حسینی، بر پیشنهاد ایجاد تشکل صنفی تخصصی حوزه برنج به عنوان یک تشکل بالادستی اشاره کرد و ابراز داشت: مقرر شد با مطالعه و تحقیق یک تشکل بالادستی و فراگیر برای مدیریت زنجیره‌ی کامل صورت گیرد. ‎

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، نگرانی کشاورزان را نسبت به بازار این محصول بسیار جدی دانست و گفت:‌ اعلام قیمت تمام شده برنج از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی پیش از شروع برداشت به عنوان مهمترین راهکار حمایت از کشاورزان در دستور کار قرار گرفت.

سید عباس حسینی در جلسه بررسی بازار مازندران با بیان این که، باید برای سود حداقلی شالیکاران شمالی تدابیری جدی اندیشده شود، افزود:با توجه به اهمیت حفظ زمین های کشاورزی و تولید برنج در این خطه، باید نسبت به روش های بازاریابی و تسهیل فروش محصولات اقدام عملی کرد.

مدیر کل اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اینکه مازندران یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی و تولیدی در حوزه تامین امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود، گفت: برنج از محصولات استراتژیک تولیدی مازندران و از مرغوب‌ترین برنج داخلی و خارجی به شمار می‌رود، اما متاسفانه با مشکلات و دغدغه‌های مسئولان و کشاورزان روبروست.

وی بر لزوم مدیریت بازار برنج در جهت تحقق سوددهی حداقلی برای کشاورزان و سایر ذینفعان دولتی و خصوصی در حوزه برنج تاکید کرد و اظهار داشت: در راستای تامین نیاز کشور، تشکل‌ها در میزان تولید شلتوک و تبدیل و ارسال آمارها تلاش کنند.

وی افزود: دستگاه‌های دولتی و اداره کل راهداری جابجایی برنج در سطح استان و کشور را رصد و آمار را اعلام نمایند.

عباس حسینی بر احصاء محصول برنج در راستای شناسایی میزان حجم برنج ذخیره شده در انبارها و شالیکوبی‌ها تاکید کرد و افزود: در بحث بازاررسانی برنج تشکل‌ها بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها پای کار باشند و حجم برنج خریداری یا ذخیره شده در انبارها و ارسال به استان‌های دیگر در داخل کشور و حتی صادرات به خارج رصد و اعلام نمایند.

وی، اعلام آمادگی تامین برنج فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مجموعه‌های بزرگ در سطح کشور را از سوی تشکل‌ها خواستار شد و ابراز داشت: بخش خصوصی نقش پررنگی را در بازار برنج دارد.

مدیرکل اقتصادی مازندران با اشاره به اینکه تخصیص ارز ترجیحی برای واردات برنج باعث آسیب به تولید برنج داخلی می‌ شود، خاطرنشان کرد: در تامین و قیمت گذاری برنج تحقیقات و مطالعات صورت گیرد.

حسینی همچنین افزود: در بحث ارز ترجیحی با توجه به سفر دولت سیزدهم و شهیدجمهور، مصوبه عدم ارز ترجیحی برای واردات برنج اعلام شده بود که با پیگیری انجمن وارد کنندگان و دغدغه‌ای که در افزایش قیمت برنج برای مصرف کنندگان داخلی شکل گرفت، ظاهراً تحرکاتی در این حوزه به وجود آمده است که می‌طلبد از همه ظرفیت‌های استان شمالی در راستای این اقدام مهم گام‌هایی برداشته شود.

مدیر کل اقتصادی استانداری مازندران، بر پیشنهاد ایجاد تشکل صنفی تخصصی حوزه برنج به عنوان یک تشکل بالادستی اشاره کرد و ابراز داشت: مقرر شد با مطالعه و تحقیق یک تشکل بالادستی و فراگیر برای مدیریت زنجیره‌ی کامل صورت گیرد.

حسینی در پایان گفت: کشت قراردادی و تشکیل زنجیره کامل برنج در دستور کار قرار گرفته و مکاتبات برای تامین مالی در خرید برنج با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد صورت گرفت و این امر تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

گالری تصاویر

اشتراک گذاری