تشکیل کارگروه تخصصی تصفیه شیرابه در سطح استان مازندران؛
تصویب نهایی طرح جامع تصفیهخانه شیرابه زبالهسوز ساری؛ گامی بلند در مدیریت پسماند مازندران
جلسه پیگیری پروژه زبالهسوز ساری با حضور استاندار مازندران، معاون عمرانی استانداری و مدیران دستگاههای اجرایی برگزار شد. در این جلسه، با تصویب طرح جامع تصفیهخانه شیرابه و تأمین منابع مالی، گامهای اساسی برای افزایش ظرفیت این پروژه و مدیریت بهینه پسماند در استان برداشته شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران، جلسه پیگیری روند اجرایی پروژه زبالهسوز ساری، امروز با حضور مهدی یونسی رستمی، استاندار مازندران، عبدالرضا دادبود، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، و جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در سالن جلسات استانداری برگزار گردید.
در این نشست، عبدالرضا دادبود، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، با تشریح آخرین وضعیت پروژه زبالهسوز ساری، اظهار داشت: فاز اول این پروژه به بهرهبرداری رسیده و در حال حاضر قادر به پذیرش و سوزاندن روزانه بخشی از پسماند استان است. با این حال، برای افزایش ظرفیت و رسیدن به اهداف بلندمدت، نیازمند رفع چالشهای موجود در بخش تأمین آب و مدیریت شیرابه بودیم که خوشبختانه با پیگیریهای صورت گرفته، مشکلات مربوط به تأمین آب و برق این واحد صنعتی حل و فصل گردید.
وی افزود: بررسیهای فنی انجام شده در خصوص تصفیه شیرابه نشان میدهد که پیمانکار پروژه نیازمند زمان برای آمادهسازی زیرساختهای لازم است. به محض تکمیل این بخش، ظرفیت سوزاندن زباله در فاز دوم این پروژه به میزان ۱۵۰ تن در روز افزایش خواهد یافت.
دادبود در ادامه به دستور استاندار مازندران برای تسریع در روند اجرایی پروژه اشاره کرد و گفت: با دستور استاندار، تدابیر لازم برای سرعت بخشیدن به تکمیل کارهای باقیمانده در دستور کار قرار گرفته است. همچنین، با توجه به عدم تأمین کامل منابع مالی پروژه از سوی سرمایهگذار (شرکت تی تی اس) و همچنین بودجه دولتی، مقرر گردید با استفاده از منابع ویژهای که برای این منظور در نظر گرفته شده است، اقدامات تکمیلی صورت پذیرد تا در چند ماه آینده، زبالهسوز ساری بتواند به ظرفیت کامل ۴۵۰ تن در روز دست یابد.
معاون استاندار مازندران همچنین بر اهمیت موضوع تصفیه شیرابه به عنوان یکی از چالشهای زیستمحیطی استان تأکید کرد و بیان داشت: پیرو دستور استاندار محترم، از فردا کارگروه تخصصی با هدف هدایت فنی پروژه تصفیهخانه شیرابه در سطح استان تشکیل خواهد شد. این کارگروه متشکل از متخصصان و کارشناسان مربوطه، مسئولیت نظارت و هدایت فنی این فرآیند را بر عهده خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که خروجی نهایی تصفیهخانه، مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاههای ذیربط قرار گیرد.
این جلسه با تأکید استاندار بر لزوم هماهنگی دستگاهها و تسریع در روند اجرایی پروژههای عمرانی، به ویژه در حوزه مدیریت پسماند، به پایان رسید.