موارد مرتبط با وظایف اداره کل توسعه منابع انسانی پیرامون حقوق شهروندی در نظام اداری
موارد مرتبط با وظایف اداره کل توسعه منابع انسانی پیرامون حقوق شهروندی در نظام اداری
موارد مرتبط با وظایف اداره کل توسعه منابع انسانی پیرامون حقوق شهروندی در نظام اداری
• ماده (6) حق دسترسی آسان و سریع به خدمات اداری:
بند (د)- رعایت دقیق ساعت کار اداری و ارائه خدمات در تمام ساعت کار اداری:
بر اساس ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار(44) ساعت در هفته می¬باشد که ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، از اختیارات هیأت محترم وزیران می¬باشد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه¬ ذی ربط و سیر مراحل تعیین شده می¬باشد. بنابر تبصره (2) ماده (87) قانون یاد شده، با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه¬ای و فصلی، دستگاه¬های اجرایی می¬توانند با موافقت هیأت محترم وزیران، ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند. همچنین به تصریح تبصره (3) ماده مذکور، کلیه دستگاه¬های اجرایی استانی موظفند ساعات کار خود را در شش(6) روز هفته تنظیم نمایند.
در راستای مدیریت مصرف برق در دستگاه¬های اجرایی در فصل تابستان (ماه¬های تیر و مرداد) و تغییر ساعات کار دستگاه¬های اجرایی در (9) استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، یزد، ایلام و سمنان مصوبه شماره 40176ت/54392هـ مورخ 11/04/1396 هیأت محترم وزیران ابلاغ شده است. شایان ذکر است برابر بند (1) مصوبه فوق الذکر، به تشخیص شرکت¬های توزیع برق به استانداری¬های مذکور اجازه داده می¬شود ساعات کار ادارات و دستگاه¬های دولتی بانک¬ها، شهرداری¬ها و سایر مؤسسات عمومی غیر دولتی را با رعایت قوانین مربوط از ساعت 6:30 تا 13:30 تنظیم نمایند.
• ماده(3) حق برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی:
بند(2)- دستگاه¬های اجرایی مکلفند محیط ارائه خدمت، امکانات و تسهیلات مناسب و شرایط حاکی از احترام به مراجعین را فراهم نمایند.
بند(11)- تمامی کارکنان مکلف به راهنمایی و ارائه کمک¬های ضروری به مراجعین هستند و چنانچه تقاضای مراجعین در حیطه وظایفشان نباشد باید آنها را به نحو مناسب راهنمایی کنند.
فصل سوم قانون مدیریت خدمات کشوری- حقوق مردم
ماده (25): مدیران و کارمندان دستگاه¬های اجرایی، خدمتگزاران مردم هستند و باید با رعایت موازین اخلاق اسلامی و اداری و طبق سوگندی که در بدو ورود اداء نموده و منشور اخلاقی و اداری که امضاء می¬نمایند وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم و با در نظر گرفتن حقوق و خواسته¬های قانونی آن¬ها انجام دهند.
ماده(26): دستگاه¬های اجرایی مکلفند مردم را با حقوق و تکالیف خود در تعامل با دستگاه¬های اجرایی آشنا نموده و از طریق وسایل ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سطح آگاهی عمومی در این زمینه را ارتقاء داده و اطلاعات لازم را به نحو مطلوب و مناسب در اختیار مردم قرار دهند.
ماده(27): مردم در استفاده از خدمات دستگاه¬های اجرایی در شرایط مساوی از حقوق یکسان برخوردارند، دستگاه¬های اجرایی موظفند حداکثر ظرف سه ماه، مراحل زمان و کیفیت و استاندارد ارائه خدمات و تغییرات آن¬ها را مستند و شفاف نموده و از طرق مختلف به اطلاع مردم برسانند و در صورت بروز هر گونه تخلف، مسئوولین دستگاه¬های اجرایی مسئولیت پاسخگویی به مردم و شکایت آنان را به عهده خواهند داشت.
بر اساس مصوبه شماره 18540/13.ط مورخ 10/02/1381 شورای عالی اداری، تکالیف و اقدامات دستگاه¬های اجرایی در خصوص طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری، ابلاغ شده است. به استناد مفاد مصوبه مذکور و در راستای طرح تکریم اراباب رجوع تغییرات لازم در محل استقرار کارکنان ستاد مراجعات به منظور دسترسی آسان و راحت¬تر مراجعین و همچنین فراهم آوردن امکانات رفاهی از قبیل صندلی انتظار، تلفن داخلی و نیز نصب و در معرض دید قرار دادن منشور اخلاقی کارکنان وزارت کشور در مبادی ورودی صورت پذیرفته است. در اجرای مواد (12)، (13) و (14) مصوبه یاد شده، جهت تشویق و تقدیر از مدیران و کارکنان موفق و برخورد قانونی با مدیران و کارکنانی که موجب نارضایتی مردم می¬گردند، اطلاعات و نظرات ارباب رجوع بر اساس فرم¬های نظرسنجی اخذ و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.